Akbardoost J, Mohajerani S M H, Torabi A. Investigation of fracture trajectory in blunt V-notched specimens under mixed mode I-II loading. Modares Mechanical Engineering 2016; 16 (3) :161-172
URL:
http://mme.modares.ac.ir/article-15-10284-fa.html
۱- استادیار، گروه مهندسی مکانیک، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه خوارزمی
۲- دانشگاه خوارزمی
۳- دانشکده علوم و فنون نوین، دانشگاه تهران
چکیده: (۶۰۰۹ مشاهده)
هدف از این پژوهش، بررسی عددی مسیر گسترش ترک در قطعات شیاردار نوک گرد تحت بارگذاری مرکب کششی – برشی میباشد. برای این منظور از دو روش المان محدود توسعه یافته و روشی موسوم به روش گام به گام استفاده میگردد. در روش اول، شکست از نوک شیار بر اساس مدل ناحیه چسبناک شروع و رشد میکند. در این راستا، یک رابطه خطی برای تابع نرمشوندگی در نظر گرفته شده است و پارامترهای آن با استفاده از روابط علم مکانیک شکست برای قطعات ترکدار محاسبه میگردد. در روش دوم که یک روش مرحلهای و گام به گام است،زاویه شروع شکست در هر مرحله متناسب با معیار حداکثر تنش محیطی محاسبه میشود و ترکی در این راستا به قطعه اضافه میگردد. نتایج حاصل از تخمین مسیر رشد شکست توسط این دو روش، با نتایج حاصل از نمونه های آزمایشگاهی گرافیت مورد ارزیابی و مقایسه قرار میگیرند. نتایج ارزیابیها نشان میدهد که اولاً هر دو روش قادر به تخمین مناسب از مسیر گسترش ترک در قطعات گرافیتی هستند. ثانیاً، روش گام به گام که متکی بر مفاهیم معیار بیشینه تنش محیطی است، میتواند تخمین دقیقتری از زاویه شروع شکست نسبت به روش المان محدود توسعه یافته ارائه کند.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی کامل |
موضوع مقاله:
خزش، خستگی و شکست دریافت: 1394/9/15 | پذیرش: 1394/11/14 | انتشار: 1394/12/12