Ghajar R, Ghoreishi S M N. Analysis of Stress, Strain and Estimation of Fatigue Life of Amir Kabir Semi-Submersible Drilling Platform by using Hot Spot Method in Caspian Sea. Modares Mechanical Engineering 2015; 14 (15) :345-351
URL:
http://mme.modares.ac.ir/article-15-10642-fa.html
۱- استاد دانشگاه خواجه نصیر-
۲- کارشناس ارشد
چکیده: (۷۱۷۹ مشاهده)
تحلیل خستگی یکی از مهمترین بخشهای طراحی سکوهای فراساحلی است. این تحلیل با توجه به وجود نیروهای متناوب ناشی از امواج، جریانات دریایی، باد و غیره در محیط دریا از اهمیت ویژهای برخوردار است. یکی از متداولترین راهها برای محاسبه عمر خستگی سکوهای دریایی استفاده از روش تنش نقطه حاد میباشد. در این روش تنش در پای جوش توسط برونیابی از توزیع تنش در مجاورت جوش که توسط روش اجزای محدود یا با استفاده از اندازهگیری کرنش بدست آمده است، تخمین زده میشود. در این مقاله برای محاسبه عمر خستگی سکوی حفاری نیمهشناور امیرکبیر ابتدا با توجه به اطلاعات و ابعاد موجود این سکو مدلسازی میشود. سپس با توجه به شرایط محیطی دریای خزر نیروهای هیدرودینامیکی وارده بر سکو ناشی از امواج دریا، جریان دریایی و باد محاسبه میشوند. در ادامه نیروهای هیدرودینامیکی محاسبه شده به سکو منتقل میشوند و میدانهای تنش و کرنش ناشی از این نیروهای هیدرودینامیکی در کل سکو تعیین میگردد. با توجه به توزیع تنش و کرنش، محل اتصال ستون و پانتون به عنوان اتصال بحرانی در کل سکو شناسایی و عمر خستگی آن به روش تنش نقطه حاد با استفاده از برونیابی خطی و درجه دوم محاسبه میگردد.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی کامل |
موضوع مقاله:
تحلیل تنش|خزش، خستگی و شکست دریافت: 1393/2/23 | پذیرش: 1393/4/25 | انتشار: 1393/8/4