۱- استادیار گروه مکانیک دانشگاه خوارزمی
۲- دانشجوی کارشناسی ارشد مکانیک دانشگاه خوارزمی
چکیده: (۶۷۸۶ مشاهده)
در این مقاله، ضمن تحلیل دینامیک ارتعاشات شیمی (تاب خوردن) ارابه فرود دماغه هواپیما و بررسی پایداری آن، برای میراسازی این ارتعاشات کنترلگر بهینه فعال، براساس مدل خطی سیستم طراحی شده و بر روی مدل غیرخطی(واقعی) اعمال شده است. ارتعاشات شیمی در واقع به ارتعاشات جانبی و پیچشی چرخ گفته میشود که به صورت خودبرانگیخته بوده و در سرعتهای بالا باعث ناپایداری سیستم میشوند. بنابراین در ارابهی فرود هواپیما به دلیل سرعت بالای هواپیما در مراحل فرود و برخاست، بسیار تأثیرگذار هستند و باعث صدمه رسیدن به خود ارابه فرود، بدنه هواپیما و مسافران میشوند. بنابراین کنترل این ارتعاشات از اهمیت بالایی برخوردار است. در این پژوهش با استفاده از دینامیک غیرخطی حاکم بر سیستم ارابه فرود دماغه هواپیما، معادلات ارتعاشات شیمی خطیسازی و سپس معادلات فضای حالت سیستم استخراج شده است. براساس مدل خطی سیستم، پایداری، کنترلپذیری و رؤیتپذیری بررسی شده است، و برای کنترل (میراسازی) بهینه این ارتعاشات نیز از مدل کنترلی تنظیمکننده خطی درجهدوم استفاده شده است. برای تخمین حالتهایی از سیستم که بوسیله حسگرها قابل اندازهگیری نیستند، با برقراری اصل جداسازی، رؤیتگر طراحی شده است. برای صحتسنجی و بررسی عملکرد کنترلگر طراحی شده، پاسخهای ارتعاشی سیستم در حالت کنترل حلقه باز، با روشهای کنترل حلقهبسته، در نرم افزار متلب شبیهسازی و با هم مقایسه شده، که در تمام روشهای کنترلی بهبود عملکرد در مقایسه با سیستم کنترلی حلقهباز مشاهده میشود. در نهایت نیز کنترل دیجیتال سیستم و اثر نرخ نمونه-برداری در نزدیک شدن پاسخ سیستم گسسته به سیستم پیوسته، بررسی و شبیهسازی شد.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی کامل |
موضوع مقاله:
سازه های هوا-فضا دریافت: 1393/12/25 | پذیرش: 1394/3/6 | انتشار: 1394/4/7