akbarzad P, Mirzaee I, Kayhani M H, Akbarzadeh E. Blowing and suction effect on drag and lift coefficients for viscous incompressible flows over hydrofoils by power-law preconditioning method. Modares Mechanical Engineering 2014; 14 (4) :129-140
URL:
http://mme.modares.ac.ir/article-15-10985-fa.html
اکبرزاده پوریا، میرزایی ایرج، کیهانی محمد حسن، اکبرزاده ابراهیم. تاثیر دمش و مکش روی ضرایب برآ و پسای جریانهای تراکمناپذیر لزج عبوری از هیدروفویلها بهکمک روش پیششرط توانی. مهندسی مکانیک مدرس. ۱۳۹۳; ۱۴ (۴) :۱۲۹-۱۴۰
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-۱۵-۱۰۹۸۵-fa.html
۱- دانشگاه شاهرود
۲- دانشگاه صنعتی ارومیه
چکیده: (۶۵۸۵ مشاهده)
تاثیر لایهی مرزی و جدایش موضعی آن روی ضریب برآ و پسا، خصوصاً در تحلیل رفتار هیدرودینامیکی هیدروفویلها یکی از موضوعات مورد علاقهی محققان علم مکانیک سیالات بهشمار میآید. در این میان روشهای کنترل لایهی مرزی جهت افزایش ضریب برآ و کاهش ضریب پسا، بسیار رایج هستند. مطالعهی آئرودینامیک جریانهای با اعداد رینولدز پایین به علت کاربردهای خاص نظیر وسایل بدون سرنشین، رباتها و کاوشگرهای زیرسطحی در ابعاد بسیار کوچک مورد توجه میباشد. به همین دلیل در این تحقیق، اثر دمش و مکش سیال از سطح فوقانی هیدروفویلها روی کنترل جریان، ضریب برآ و پسا در جریان با اعداد رینولدز 500 و 2000 بررسی شده است. روش عددی حجم محدود جیمسون و روش پیششرطسازی توانی برای تحلیل جریانهای لزج تراکمناپذیر ارائه شده است. جهت کنترل لایهی مرزی یک جت دمش (مکش) با پهنای 5/2 % طول وتر در سطح فوقانی هیدروفویل قرار داده و نتایج برای کمیتهای مختلف دمش (مکش) معرفی شده است. نتایج شبیهسازی نشان میدهد که دمش دور از لبهی حمله با زاویهی دمش کمتر و مکش عمود بر سطح دور از لبهی حمله، ضریب برآ را افزایش میدهد. همچنین دمش با نسبت سرعت کمتر و مکش با نسبت سرعت بیشتر، تاثیر بهتری بر افزایش ضریب برآ دارد.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی کامل |
موضوع مقاله:
دینامیک سیالات محاسباتی دریافت: 1392/6/16 | پذیرش: 1392/8/8 | انتشار: 1393/3/10