Heidarinejad G, Babakhani H, Rostami A. Numerical study of the effect of stenosis on the hemodynamic parameters in branch of LAD coronary using 0D/3D coupling method. Modares Mechanical Engineering 2017; 16 (12) :195-203
URL:
http://mme.modares.ac.ir/article-15-11106-fa.html
حیدری نژاد قاسم، باباخانی حمیدرضا، رستمی علیرضا. مطالعهی عددی تاثیر گرفتگی بر پارامترهای همودینامیکی در شاخه LAD کرونری با روش کوپل سه بعدی - صفر بعدی. مهندسی مکانیک مدرس. ۱۳۹۵; ۱۶ (۱۲) :۱۹۵-۲۰۳
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-۱۵-۱۱۱۰۶-fa.html
۱- تهران، بزرگراه جلال آل احمد، استاد دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده مهندسی مکانیک، اتاق ۳۱۷
۲- تهران، بزرگراه جلال آل احمد، دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده مهندسی مکانیک، آزمایشگاه CFD
۳- استادیار دانشگاه علوم پزشکی اراک
چکیده: (۷۶۶۶ مشاهده)
گرفتگی در عروق کرونری و بیماریهای قلبی - عروقی دیگر نظیر آترواسکلروسیس، از دلایل عمده مرگ و میر در دنیا است. شبیهسازی عددی جریان خون در عروقی که دچار گرفتگی شده است، میتواند به ارزیابی پزشکی برای درمان گرفتگی کمک کند. هدف از این مقاله، یافتن تاثیر گرفتگی عروق بر روی پارامترهای همودینامیکی با شبیهسازی عددی جریان خون در شاخه LAD عروق کرونری است. دامنه محاسباتی با استفاده از تصاویر CT برگرفته از قلب انسان تعیین شده است. در این تحقیق خون، سیالی هموژن، نیوتونی و جریان خون، ضربانی فرض شده است. برای مدلسازی واقعی موج جریان و فشار خون، در خروجی عروق کرونری از مدل لامپ هفت المانی استفاده شده است، به عبارت دیگر مدل لامپ صفر بعدی (0D) به مدل سه بعدی (3D) کوپل شده است. نتایج نشان میدهد که موج جریان محاسبه شده در عروق کرونری برخلاف جریان در آئورت، در فاز سیستول مینیمم و در فاز دیاستول ماکزیمم است. همچنین با افزایش درصد گرفتگی از 30 به 60 درصد در حالت فیزیکی استراحت افت جریان قابل توجهی مشاهده نمیشود و این مساله با نتایج آزمایشگاهی صحتسنجی شده است. از طرفی نتایج نشان میدهد با افزایش گرفتگی، تنش برشی متوسط زمانی در ناحیه گرفتگی افزایش و در نواحی قبل و بعد از گرفتگی کاهش مییابد، همچنین بررسی شاخص برش نوسانی نشان میدهد که در وضعیت گرفتگی 60 درصد و در شاخه اصلی پاییندست این شاخص ماکزیمم مقدار خود را دارد که نشان دهنده وجود جریانهای به هم ریخته در این ناحیه است.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی کامل |
موضوع مقاله:
دینامیک سیالات محاسباتی دریافت: 1395/5/8 | پذیرش: 1395/8/12 | انتشار: 1395/9/21