عضو هئیت علمی/دانشگاه مازندران
چکیده: (4867 مشاهده)
در این مطالعه خمش دینامیکی ورقهای دایرهای و حلقوی با تغییرات پلهای ضخامت مورد بررسی قرار گرفته است. مجموعه معادلات دیفرانسیل حاکم بر اساس تئوری برشی مرتبه اول استخراج شده و با استفاده از یک روش نیمه تحلیلی بر مبنای روشهای سری توانی و رانج-کوتای مرتبه چهارم حل شده است. بر اساس روند تحلیل ارائه شده، رفتار دینامیکی ورقها تحت بارگذاریهای دینامیکی مختلف از قبیل نیروهای پلهای، پالس پلهای، پالس مثلثی و نوسانی که میتواند بر روی هر ناحیه دلخواهی از ورق اعمال گردد قابل محاسبه میباشد. همچنین ورقهای نامتقارن عرضی متشکل از قسمتهای پلهای متنوع و با شرایط مرزی مختلف قابل تحلیل میباشد. جهت استخراج مجموعه معادلات دیفرانسیل حاکم، ورقهای پلهای حلقوی به قسمتهای مختلف حلقوی با ضخامت ثابت تقسیم شدهاند و ورقهای پلهای دایرهای نیز به قسمتهای مختلف حلقوی و یک قسمت دایرهای ضخامت ثابت تقسیم گردیدهاند. معادلات حاکم برای هریک از قسمتها بصورت مجزا نوشته شده، سپس شرایط پیوستگی مربوط به جابجاییها و تنشها در محل اتصال بخشهای مختلف اعمال شده است. مقایسه انجام شده با نتایج حاصل از حل عددی اجزای محدود (با استفاده از نرم افزار آباکوس) بر اساس تئوری الاستیسیته سهبعدی نشان میدهد که روند تحلیل ارائه شده برای ورقهای متنوع تحت بارگذاریهای دینامیکی مختلف از دقت بسیار خوبی برخوردار است.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی کامل |
موضوع مقاله:
ارتعاشات دریافت: 1395/2/12 | پذیرش: 1395/3/13 | انتشار: 1395/5/2