دوره ۱۷، شماره ۱۱ - ( ۱۱-۱۳۹۶ )                   جلد ۱۷ شماره ۱۱ صفحات ۳۲۲-۳۱۱ | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sadegh yazdi M, Bakhshi M, Gorji H, Shakeri M, Khademi M. Optimization of pressure paths in hydrodynamic deep drawing assisted by radial pressure with inward flowing liquid using a hybrid method. Modares Mechanical Engineering 2018; 17 (11) :311-322
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-11499-fa.html
صادق یزدی میلاد، بخشی جویباری محمد، گرجی حمید، شاکری محسن، خادمی مازیار. بهینهیابی مسیرهای فشار در فرآیند کشش عمیق هیدرودینامیکی با فشار شعاعی و با جریان روبهداخل سیال بهکمک یک روش ترکیبی. مهندسی مکانیک مدرس. ۱۳۹۶; ۱۷ (۱۱) :۳۱۱-۳۲۲

URL: http://mme.modares.ac.ir/article-۱۵-۱۱۴۹۹-fa.html


۱- دانشجوی دکتری، مرکز پژوهشی فرآیندهای نوین شکل‌دهی مواد، مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل
۲- استاد، مرکز پژوهشی فرآیندهای نوین شکل‌دهی مواد، مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل
۳- دانشیار، مرکز پژوهشی فرآیندهای نوین شکل‌دهی مواد، مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل
۴- استاد، گروه پژوهشی پیل سوختی پلیمری، مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل
۵- دانش‌آموخته کارشناسی ارشد، مرکز پژوهشی فرآیندهای نوین شکل‌دهی مواد، مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل
چکیده:   (۵۱۹۹ مشاهده)
هیدروفرمینگ یک روش مناسب در به‌کارگیری سیال برای تولید قطعات با نسبت استحکام به وزن بالا محسوب می‌گردد. فرآیند کشش عمیق هیدرودینامیکی به‌کمک فشار شعاعی و با جریان رو به داخل سیال یکی از انواع هیدروفرمینگ محسوب می‌شود. در این روش، فشار جانبی و فشار محفظه، دو پارامتر کلیدی هستند که مقدار آن‌ها در هر لحظه نقش مهمی در کیفیت قطعه نهایی ایفا می‌کند. در این پژوهش، به‌کمک یک روش ترکیبی، مسیرهای فشار محفظه و فشار جانبی در فرآیند کشش عمیق هیدرومکانیکی با فشار شعاعی و با جریان رو به داخل سیال بهینه سازی شده است. در این روش، یک شبیه‌سازی تطبیقی که با الگوریتم کنترل فازی یک‌پارچه شده است، به همراه الگوریتم زنبور عسل مصنوعی برای تعیین مسیرهای بهینه استفاده شده است. دست‌یابی به قطعه‌ای با حداقل نازک‌شدگی در سراسر آن و بدون چروکیدگی، به عنوان هدف بهینه‌سازی مشخص شده است. برای صحت‌سنجی مسیر فشارهای بهینه به‌دست آمده از الگوریتم بهینه‌یابی استفاده شده در این پژوهش، از آزمایش‌های تجربی استفاده شده است. نتایج نشان داده است که استفاده از مسیر فشارهای بهینه محفظه و جانبی، منجر به دست‌یابی به قطعه‌ای با حداکثر نازک‌شدگی کمتر در سراسر قطعه شکل داده شده و بدون چروکیدگی می‌گردد.
متن کامل [PDF 2308 kb]   (۵۳۸۸ دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: شکل دهی فلزات
دریافت: 1396/6/14 | پذیرش: 1396/8/9 | انتشار: 1396/8/27

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.