مهندسی مکانیک مدرس

مهندسی مکانیک مدرس

بررسی عوامل مؤثر بر راندمان توربین محور عمودی داریوس به روش آیرودینامیکی

نویسندگان
1 دانشجوی کارشناسی ارشد، مهندسی مکانیک، دانشگاه فردوسی، مشهد
2 استاد، مهندسی مکانیک، دانشگاه فردوسی، مشهد
3 دانشگاه مهندسی فناوریهای نوین قوچان
چکیده
توربین داریوس یکی از انواع توربین‌های بادی محور عمودی است که علی‌رغم ساختار ساده، تحلیل بسیار پیچیده‌ای دارد. مکانیزم دینامیکی پیچیده جریان در اطراف این ماشین باعث شده مسئله بهینه‌سازی آیرودینامیکی آن هنوز یک مسئله باز باقی بماند. در این مقاله از روش تحلیلی چند تیوب جریانی دوگانه برای محاسبه اثر عوامل ضخامت پره، صلبیت، عدد رینولدز، گام زاویه‌ای و ضریب منظری بر راندمان و گشتاور راه‌اندازی توربین استفاده شده است. با توجه به اینکه روش تحلیلی چند تیوب جریانی دوگانه، یک روش نیمه تجربی است، ضرایب برآ و پسآی مقاطع مورد استفاده در زوایای حمله مختلف، با استفاده از اطلاعات آزمایشگاهی موجود وارد کد شده است. نتایج نشان می‌دهد افزایش ضخامت، عدد رینولدز و صلبیت موجب افزایش قابلیت خود راه‌اندازی توربین می‌شود. همچنین افزایش صلبیت موجب کاهش دامنه کاری توربین در سرعت‌های مختلف روتور خواهد شد. از طرفی افزایش ضریب منظری منجر به افزایش راندمان به‌خصوص در سرعت چرخش میانه می‌شود. همچنین نتایج نشان می‌دهند که توربین با صلبیت متغیر (توربین با پره منحنی) می‌تواند علاوه بر خود راه‌اندازی بهتر، در دامنه سرعت‌های روتور وسیع‌تری مورد استفاده قرار گیرد. اما بررسی پره با ضخامت متغیر نشان داد، تغییر ضخامت پروفیل در طول پره، تأثیر مثبتی بر خود راه‌انداز بودن توربین ندارد. افزایش گام زاویه‌ای، تأثیر مناسبی بر عملکرد دارد. مقایسه نتایج مطالعه حاضر با نتایج تجربی نشان می‌دهد کد استفاده شده از دقت مناسبی برخوردار است، اما با بالاتر رفتن سرعت دورانی روتور از سرعت دورانی نامی دقت این روش کاهش می‌یابد.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Investigation of effective parameters on darrieus wind turbine efficiency with aerodynamics models

نویسندگان English

Alireza ArabGolarche 1
Mohammad Moghiman 2
Seyed Mohammad Javadi Malabad 3
چکیده English

Darrieus turbine is a type of vertical axis wind turbines that unlike it's simple structure, behavior analysis is a hard computational task. Because of the complex flows around the machines, aerodynamic optimization problem that still remains an open question. In this paper, a numerical algorithm based on the Double Multiple Stream tube model is used to calculate the effect of the parameters that influence the efficiency of the Darrieus turbine. This method is a semi-empirical method using lift and drag coefficients obtained from experimental data. The comparison between the results of the present study with the experimental measurements shows that although the developed algorithm gives acceptable results, but, for higher rotational speeds gets than nominal rotational velocity, the model accuracy gets lower. The aim of this paper is to find optimal conditions, parametrically analyze the effect of blade thickness, solidity, Reynolds number, pitch angle and aspect ratio on turbine efficiency and start. The results show that increasing thickness, Reynolds number and solidity cause an increase in the turbine self-start capability. On the other hand, increasing the solidity of the turbine will reduce working range, and increasing the aspect ratio will increase efficiency especially at the nominal rotational velocity. The results also show that the designed turbine having variable solidity, can have the benefits of both low and high solidity turbines simultaneously. But manufacturing variable thickness blades doesn't have proper justification. Limited increase in pitch angle can also have positive effect on efficiency.

کلیدواژه‌ها English

Wind turbine
Darrieus
section of blade
solidity