Barati E, salmanian mobarakeh A, Sadeghi G. Computation of stress intensity factors and T- stress for cracks repaired by single and double composite and metallic patches. Modares Mechanical Engineering 2018; 18 (3) :369-379
URL:
http://mme.modares.ac.ir/article-15-12-fa.html
براتی احسان، سلمانیان مبارکه علیرضا، صادقی قاسم. محاسبه ضرایب شدت تنش و تنش T برای ورق های ترک دار ترمیم شده با وصله های کامپوزیتی و فلزی یک طرفه و دو طرفه. مهندسی مکانیک مدرس. ۱۳۹۷; ۱۸ (۳) :۳۶۹-۳۷۹
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-۱۵-۱۲-fa.html
۱- مجتمع دانشگاهی مکانیک و هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، شاهین شهر، اصفهان، ایران
۲- شرکت صنایع هواپیماسازی ایران (هسا)، سازمان صنایع هوایی، شاهین شهر، ایران
چکیده: (۷۹۵۱ مشاهده)
به دلیل ویژگیهای ممتاز مواد مرکب مانند سبکی، استحکام بالا و قابلیت شکل پذیری خیلی خوب، استفاده از وصلههای کامپوزیتی در ترمیم ورقهای ترک خورده و دارای شکاف، روشی کارآمد را فراهم میکند. در این مقاله عملکرد وصلههای متفاوت مشتمل بر وصلههای کامپوزیتی و فلزی با محاسبه ضرایب شدت تنش و تنش T با استفاده از روش المان محدود سه بعدی مورد بررسی قرار گرفته است. ارزیابی نقش خمش خارج از صفحه در عملکرد ترمیم با وصلههای یک طرفه از اهداف مهم دیگر انجام این مطالعه بود. نتایج نشان داده است که هرچه وصله کامپوزیتی مستحکمتر باشد، کاهش ضرایب شدت تنش بیشتر خواهد بود. در نمونههای مورد بررسی وصله بورن/اپوکسی عملکرد بسیار بهتری نسبت به وصله شیشه/اپوکسی دارد. به علاوه، الحاق وصلههای یک طرفه و دوطرفه، تغییر مقادیر تنش T را به همراه داشته که این تغییر برای زاویه ترک 0 درجه، بیشترین و برای زاویه ترک 45 درجه کمترین است. افزایش ضخامت چسب نیز منجر به افزایش ضریب شدت تنش در ورق ترمیم شده میشود. در نهایت مشخص شد، خمش خارج از صفحه نقش بسیار مهمی در عملکرد ترمیم با وصلههای کامپوزیتی یک طرفه دارد.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی کامل |
موضوع مقاله:
خزش، خستگی و شکست دریافت: 1396/7/29 | پذیرش: 1396/11/23 | انتشار: 1396/12/19