Khodadadi S, Sam Khaniani N, Gorji M, Domiri Ganji D, Ansari M R. Numerical Simulation of Bubble Impact and Movement alongside to the Inclined plate with VOF Method. Modares Mechanical Engineering 2016; 15 (10) :329-340
URL:
http://mme.modares.ac.ir/article-15-1209-fa.html
خدادادی سجاد، سام خانیانی نیما، گرجی مفید، دومیری گنجی داوود، انصاری محمدرضا. شبیه سازی عددی برخورد و حرکت حباب در کنار صفحه ی مایل به روش حجم سیال. مهندسی مکانیک مدرس. ۱۳۹۴; ۱۵ (۱۰) :۳۲۹-۳۴۰
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-۱۵-۱۲۰۹-fa.html
۱- دانشجوی کارشناسی ارشد
۲- دانشجوی دکترا
۳- هئیت علمی دانشگاه بابل
۴- دانشیار دانشگاه تربیت مدرس
چکیده: (۶۴۸۱ مشاهده)
در این پژوهش برخورد حباب به صفحه مایل شبیهسازیشده است. برای شبیهسازی از روش حجم سیال در نرمافزار متن باز اپن فوم (حلگر اینترفوم) استفاده شده است. دو سیال غیرقابل تراکم هستند و کشش سطحی بین دوفاز با روش CSF درنظر گرفته میشود. در مطالعهی حاضر تأثیر پارامترهایی مانند زاویه شیب، زاویه تماسی و اعداد بیبعد مورتون و باند بر سرعت و شکل حباب بهدستآمده است. نتایج نشان میدهد با افزایش زاویه شیب، سرعت حباب افزایش مییابد. در زاویهی شیب 50 درجه سرعت حباب ماکزیمم میشود. در این مطالعه با تغییر زاویه شیب صفحه مایل سه رژیم جریان معرفی شد که این سه رژیم عبارتند از رژیم لغزشی، رژیم پرشی و رژیم زیگزاگی. در زاویه شیب بین 30 تا 40 درجه صفحه از افق، رژیم حباب از حرکت لغزشی به حرکت پرشی تغییر وضعیت میدهد. همچنین نشان داده شد که با ثابت نگهداشتن عدد مورتون و تغییر عدد باند سرعت و دامنه نوسانات آن افزایش مییابد و با افزایش عدد مورتون در عدد باند ثابت سرعت نوسانات سرعت حباب کم میشود. با افزایش عدد مورتون حرکت حباب از حرکت شتابدار به حرکت سرعت ثابت تبدیل میشود.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی کامل |
موضوع مقاله:
جریان دو و چند فازی دریافت: 1394/3/17 | پذیرش: 1394/6/10 | انتشار: 1394/6/31