Zaree A H, Javareshkian M H. Investigation of induced velocity and lift sensitivity analysis in blade element theory for simulation of flapping wing in hovering flight. Modares Mechanical Engineering 2016; 15 (10) :212-224
URL:
http://mme.modares.ac.ir/article-15-12277-fa.html
۱- دانشگاه فردوسی مشهد
۲- دانشیار دانشگاه فردوسی
چکیده: (۵۵۳۱ مشاهده)
در این پژوهش ابتدا روش های وارد کردن مستقیم و غیر مستقیم اثرات القایی جریان در تئوری المان تیغه برای بدست آوردن نیروی برآ در فاز پروازی ایستا برای بال حشرهی دروزوفیلا مورد بررسی قرارگرفته است. در ادامه، الگوریتم جدیدی برای اصلاح سرعت القایی بر مبنای تئوری جت رانکین-فرود، ارائه شده است. نتایج روشهای پیشین و جدید برای شبیه سازی آیرودینامیکی بال این حشره در پرواز ایستا طی حرکات ترکیبی بالزدن و پیچش بال با نتایج تجربی منتشر شده برای این بال مقایسه شده است. نتایج این مقایسه نشان می دهد که یکی از مدلهای بر مبنای روش غیر مستقیم به عنوان نزدیک ترین روش به نتایج آزمایشگاهی بهترین پیش بینی را دارد. با استفاده از این مدل، حساسیت نیروی برآی لحظهای و متوسط تولیدی بال مدل شدهی این حشره به شش پارامتر ورودی حرکتی بال سنجیده شده است. این پارامترها شامل فرکانس بالزدن، اختلاف فاز زمانی بین زوایای بالزدن و پیچش بال، حداکثر دامنهی زاویهی بالزدن و پیچش بال و روند تغییرات زاویههای بالزدن و پیچش بال طی کورس بالزدن می باشند. نتایج نشان میدهد که با افزایش فرکانس و دامنهی بالزدن نیروی برآ به نحوی فزاینده افزایش پیدا میکند. همچنین مقداری از اختلاف فاز بین دو زاویه بالزدن و پیچش که منجر به حداکثر نیروی برآ شده معرفی میگردد. همچنین نتایج نشان میدهد که با سینوسی شدن روند تغییرات زاویهی بالزدن با زمان، نیروی برآی تولیدی افزایش پیدا میکند.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی کامل |
موضوع مقاله:
آئرودینامیک دریافت: 1394/3/17 | پذیرش: 1394/5/28 | انتشار: 1394/6/23