۱- ذانشجوی دکتری/ دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه تربیت مدرس تهران ایران
۲- دانشیار دانشکده فنی و مهندسی - بخش مکانیک - دانشگاه تربیت مدرس
۳- دانشیار هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس
چکیده: (۴۴۷۸ مشاهده)
ماشینآلات دوار ازجمله سیستمهای مکانیکی هستند که در صنعت کاربرد زیادی دارند. نحوه اتصال محورها، کنترل ارتعاشات و پایدارسازی در این سیستمها پیوسته حائز اهمیت بوده است. در این پژوهش، کنترل مقاوم یک سیستم محور که دارای نوسانات پیچشی است مد نظر است. این سیستم شامل سه محور الاستیک است که با یکدیگر همراستا نیستند. محورهای ناهمراستا بهوسیله چهارشاخهای کاردان متصل میشوند. در اینجا، معادلات حاکم بر ارتعاشات پیچشی سیستمهای کاردان سهمحوره که رفتار غیر خطی دارد استخراج شده است. سپس باتوجه به عدم قطعیتهای سیستم، از روش کنترل مقاوم استفاده شده و سه کنترلکننده به روشهای بهینه نرم بینهایت (H∞)، تلفیقی H2/H∞ و پایداری مقاوم سنتز میو، طراحی شده است. طراحی پس از شناسایی پارامترهایی از سیستم که حساسیت زیادی نسبت به عدم قطعیت دارند صورت گرفته است. نتایج پیادهسازی کنترلگرهای طراحیشده در قالب منحنیهای پاسخ فرکانسی ارائه شده است. مقایسه و تحلیل نتایج حاصل از سه کنترلگر نشان داد که کنترلکنندههای H∞ و سنتز میو، دارای هر دو معیار عملکرد و پایداری مقاوم میباشند، هرچند استفاده از روش H∞ که نیاز به تعیین توابع وزنی دارد، دشوارتر است. علاوه بر این، کنترلگر کاهش مرتبهیافته سنتز میو میتواند عملکرد مقاوم سیستم را تضمین کند
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی کامل |
موضوع مقاله:
سازه های هوا فضا دریافت: 1396/11/19 | پذیرش: 1397/7/3 | انتشار: 1397/7/3