Javareshkian M H, Baghri A, Esmaeli A, Zamanifard A. Aerodynamic investigation and optimization of airfoil geometry and oscillation parameters in the plunging motion using RSM. Modares Mechanical Engineering 2015; 14 (16) :101-111
URL:
http://mme.modares.ac.ir/article-15-1319-fa.html
جوارشکیان محمد حسن، باقری امیر، اسماعیلی علی، زمانی فرد عبدالمجید. بررسی آیرودینامیکی و بهینهسازی پارامترهای هندسی و نوسانی بالوارهها در حرکت فراز و فرود با روش پاسخ سطح. مهندسی مکانیک مدرس. ۱۳۹۳; ۱۴ (۱۶) :۱۰۱-۱۱۱
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-۱۵-۱۳۱۹-fa.html
۱- دانشیار دانشگاه فردوسی
۲- دانشگاه فردوسی مشهد
۳- دانشگاه لیسبون
چکیده: (۶۵۷۲ مشاهده)
در این تحقیق حرکت فراز و فرود بالواره توسط یک روش عددی بر مبنای حجم محدود در رینولدزهای مختلف شبیه سازی و تاثیر ضخامت، فرکانس کاهیده و دامنه نوسان بر ضرایب آیرودینامیکی بررسی شده است. در روند عددی مذکور، از الگوریتم سیمپلسی، حل کننده ضمنی، اسکیم های مرتبه بالا و تکنیک شبکههای دینامیکی استفاده گردیده و جریان لزج، آرام، غیر قابل تراکم و ناپایا فرض شده است. شبیه سازی در سه عدد رینولدز 1000، 11000 و 50000 که به ترتیب مطابق با رژیم پروازی حشراتی مانند پروانه، پرنده کوچک مرغ مگس خوار و کبوتر است و در دو فرکانس کاهیده و سه دامنه نوسان انجام شده است. مقایسه نتایج این شبیه سازی با دادههای منتشر شده، صحت تحقیق را تایید مینماید. توزیع فشار و گردابههای منتشره در اطراف بالواره نشان میدهند که تغییر ضخامت منجر به تاخیر در جدایش گردابهها می شود و متوسط زمانی ضریبرانش تغییر پیدا می کند. نتایج این تحقیق نشان می دهد که دامنه نوسان و فرکانس کاهیده دو پارامتر مهم می باشد اما فرکانس کاهیده نقش موثرتری از دامنه نوسان دارد. همچنین روش پاسخ سطح تقویت شده و برای بهینهسازی بالواره نوسانی استفاده گردیده است. نتایج حاصله نشان میدهد که بالواره با ضخامت 29/0، فرکانس 08/3 و دامنه نوسان بی بعد 5/0 بشترین نیروی رانش را ایجاد میکنند.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی کامل |
موضوع مقاله:
آئرودینامیک|دینامیک سیالات محاسباتی دریافت: 1393/1/18 | پذیرش: 1393/2/6 | انتشار: 1393/8/10