habibi M, Ommi F, saboohi Z. Investigation of the effects of steam addition on the conceptual design and pollutants emission of the gas turbine combustor. Modares Mechanical Engineering 2018; 18 (6) :85-96
URL:
http://mme.modares.ac.ir/article-15-13438-fa.html
1- مهندسی هوافضا، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
2- تهران، بزرگراه آل احمد، دانشگاه تربیت مدرس، دانشیار دانشکده مهندسی مکانیک
3- پژوهشگاه هوافضا، وزارت علوم تحقیقات و فناوریتهران، ایران
چکیده: (3532 مشاهده)
امروزه موتورهای توربینی کاربرد بسیاری در صنعت حملونقل و تولید انرژی دارند. با توجه به استفاده از سوختهای فسیلی در این نوع موتورها که منجر به تولید اکسیدهای نیتروژن و کربن مونوکسید میشود، نگرانیهای زیست محیطی در این حوزه افزایش یافته است. روشهای مختلفی جهت کاهش انتشار آلایندهها پیشنهاد شده است. یکی از این روشها افزودن بخارآب یا آب به محفظه احتراق جهت کاهش دمای شعله است. افزودن بخار به روشهای گوناگونی انجام میگیرد. در این پژوهش فرض شده است که بخار در دیفیوزر به جریان اضافه میشود و بهصورت پیش آمیخته با هوا وارد محفظه احتراق میشود. افزودن بخار فرآیند احتراق در داخل محفظه احتراق را تحت تاثیر قرار میدهد. لذا، بایستی بخار افزوده شده در فرآیند طراحی محفظه احتراق در نظر گرفته شود. از همین رو مدلی برای طراحی مفهومی هندسه محفظه و مطالعه تاثیر افزودن بخار روی آن ارائه خواهد شد. به همین منظور از دادههای یک محفظه احتراق موتور واقعی برای مقایسه نتایج حاصل از طراحی هندسه به کمک مدل و بررسی تاثیر افزون بخار روی هندسه محفظه استفاده خواهد شد. برای بررسی عملکرد محفظه احتراق از روش شبکه راکتورهای شیمیایی جهت مدلسازی احتراق استفاده خواهد شد. ابتدا به کمک این روش مدلسازی احتراق بدون افزون بخار برای یک محفظه احتراق متداول حلقوی صورت میگیرد و نتایج حاصل از این روش با دادههای این محفظه حلقوی مقایسه، سپس تاثیر افزودن بخار بر عملکرد مورد بررسی قرار میگیرد. در این پژوهش نشان داده شد که افزودن بخار راه موثری برای کاهش دما شعله و انتشار آلاینده است.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی کامل |
موضوع مقاله:
سازه های هوا فضا دریافت: 1396/9/5 | پذیرش: 1396/12/19 | انتشار: 1397/7/2