Torabi A, Akbarzadeh S, Salimpour M. Modeling elastohydrodynamic lubrication of cam and flat follower mechanism with grease via Multi-grid method. Modares Mechanical Engineering 2015; 15 (4) :41-50
URL:
http://mme.modares.ac.ir/article-15-1363-fa.html
ترابی امیر، اکبرزاده صالح، سلیم پور محمدرضا. مدلسازی روانکـاری الاستوهیدرودینامیک مکانیزم پیرو و بادامـک مسطح با روانکار گریس به روش چند شبکهای. مهندسی مکانیک مدرس. ۱۳۹۴; ۱۵ (۴) :۴۱-۵۰
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-۱۵-۱۳۶۳-fa.html
۱- دانشکده مهندسی مکانیک
دانشگاه صنعتی اصفهان
۲- استادیار دانشگاه صنعتی اصفهان
چکیده: (۷۵۹۵ مشاهده)
مسئله روانکاری پیرو و بادامک از جمله مسایل پر چالش علم ترایبولوژی است که در آن بسیاری از مکانیزمهای روانکاری نقش دارند. اثراتی نظیر تغییرات گذرا به همراه فشردگی لایه روانکار، تغییر شکل الاستیک سطوح و تغییر خواص روانکار با افزایش فشار به طور همزمان وجود دارند. در این مقاله تلاش شده است تا علاوه بر منظور کردن پارامترهای مختلف مؤثر در این مسئله، اثر استفاده از یک روانکار غیر نیوتنی مانند گریس با استفاده از مدلسازی عددی بررسی شود. مدل رفتاری اسوالد برای گریس به همراه دیگر معادلات حاکم بر مسئله روانکاری الاستوهیدرودینامیک مکانیزم پیرو و بادامک فرمولبندی و با استفاده از روش اختلاف محدود گسسته شدهاند. به منظور حل مجموعه معادلات از روش پیشرفته چندشبکهای استفاده شده و نتایج به صورت مقایسه یک روانکار نیوتنی که روغن پایه گریس محسوب میشود با روانکار غیرنیوتنی گریس ارایه گردیده است. نتایج بدست آمده با یافتههای حاصله از روشهای عددی دیگر نظیر نیوتن رافسون صحت سنجی شده است. حل مسئله بیانگر کاهش حداکثر فشار روانکار در هنگام استفاده از گریس و در عین حال کم شدن ضخامت لایه روانکار گریس است. افزایش سرعت باعث افزایش ضخامت لایه روانکار در حالت استفاده از روغن میشود اما اثر محسوسی بر روی ضخامت گریس ندارد.
دریافت: 1393/8/30 | پذیرش: 1393/10/28 | انتشار: 1393/11/28