Naderan Tahan M, Bahrainian S S. The Effect of Pressure Ratio Variations on Performance Characteristics of a Radial Twin Entry Turbine using Geometrical Modelling and Flow Simulation. Modares Mechanical Engineering 2014; 13 (14) :220-232
URL:
http://mme.modares.ac.ir/article-15-1401-fa.html
نادران طحان مرضیه، بحرینیان سید سعید. تأثیر تغییر نسبت فشار بر مشخصههای عملکرد یک توربین جریان شعاعی دوقلو با استفاده از مدلسازی هندسی و شبیه سازی جریان. مهندسی مکانیک مدرس. ۱۳۹۲; ۱۳ (۱۴) :۲۲۰-۲۳۲
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-۱۵-۱۴۰۱-fa.html
۱- دانشجوی کارشناسی ارشد / دانشگاه شهید چمران اهواز
۲- دانشیار گروه مهندسی مکانیک /
دانشگاه شهید چمران اهواز
چکیده: (۶۶۰۹ مشاهده)
در این مقاله تأثیر نسبت فشار بر مشخصه های عملکرد یک توربین شعاعی دوقلو با استفاده از طراحی به کمک کامپیوتر (CAD) و دینامیک سیالات محاسباتی (CFD) بررسی شده است. ابتدا مدل هندسی مجراهای عبور سیال در توربین با به کارگیری همزمان ابزارهای اندازه گیری و نرم افزار طراحی به کمک کامپیوتر ایجاد شده است. به دلیل پیچیده بودن هندسه مجراها، از سلول های چهاروجهی بی سازمان برای تولید شبکه در ناحیه محاسباتی استفاده شد. جریان سه بعدی با شرایط پایا، لزج، و تراکم پذیر با استفاده از روش چارچوب مرجع چندگانه (MRF) حل شد. نمودارهای مشخصه توربین از پس پردازش نتایج شبیه سازی جریان به دست آمد. تغییرات پارامتر دبی جرمی، پارامتر گشتاور تحویلی روتور و بازده کل به استاتیک توربین بر حسب نسبت فشار های مختلف رسم شده است. نتایج نشان می دهند که در سرعت دورانی ثابت، افزایش نسبت فشار منجر به افزایش پارامتر نرخ دبی جرمی تا حد خفگی توربین می شود، در حالیکه بازده کل به استاتیک توربین کاهش و گشتاور خروجی توربین افزایش می یابد.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی کامل |
موضوع مقاله:
دینامیک سیالات محاسباتی|روشهای ساخت دریافت: 1392/2/30 | پذیرش: 1392/6/13 | انتشار: 1392/12/1