۱- دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
۲- سازمان هوافضا
چکیده: (۵۱۵۳ مشاهده)
تغییر مسیر یک پرتابه با استفاده از بر هم زدن توزیع فشار روی جسم و معمولاً توسط بالکهای کنترلی صورت می ¬پذیرد. از اشکالات این روش می¬توان به نیروی پسای بالا، نیروی زیاد برای تغییر وضعیت بالکها، گرمایش آیرودینامیکی بالکها، پاسخ زمانی بالا و ... اشاره نمود. اخیراً جهت غلبه بر این موانع، استفاده از سیستم محرک پلاسمایی به صورت تجربی و عددی مورد ارزیابی قرار گرفته است. یکی از پارامترهای تأثیر گذار بر دقت اصابت یک پرتابه، زمان پاسخ آن به فرمانهای کنترلی می ¬باشد. در مطالعه حاضر با استفاده از نرم افزار فلوئنت، جریان غیر دائم هوای اطراف یک پرتابه تحلیل شده و پاسخ زمانی آن بررسی شده است. در این تحقیق مشاهده گردید که با بکارگیری سیستم محرک پلاسمایی روی یک پرتابه در مقایسه با بکارگیری بالکهای آیرودینامیکی ، پاسخ زمانی آن در حدود یک مرتبه زمانی کاهش می ¬یابد. این میزان کاهش تأثیر قابل ملاحظه¬ ای در بهبود عملکرد یک پرتابه خواهد داشت.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی کامل |
موضوع مقاله:
آئرودینامیک|دینامیک سیالات محاسباتی دریافت: 1391/7/14 | پذیرش: 1391/12/5 | انتشار: 1392/2/21