کارشناس پژوهشی/پژوهشگاه فضایی ایران
چکیده: (7355 مشاهده)
در تحقیق حاضر عملکرد یک آزمایشگاه شبیهساز ارتفاع در زمان خاموش شدن یک موتور با رویکرد شبیهسازی عددی جریان مورد بررسی قرار گرفته است. تحلیل عددی غیردائم جریان گازهای احتراقی در هسته اصلی شبیهساز ارتفاع (دیفیوزر گلوگاه ثانویه و محفظه آزمایش) با پروفیل فشار-زمان خاموشی موتور انجام شده است. فیزیک جریان در این سیستم و عملکرد دیفیوزر مورد استفاده در تخلیه خودکار گازهای احتراقی مورد بررسی قرار گرفته است. بررسیهای عددی حاضر نشان میدهند که علیرغم اینکه دیفیوزر مزبور در فشار احتراق بالایی راهاندازی میشود، در زمان خاموشی موتور در فشار احتراق به مراتب پایینتری از حالت راهاندازی خارج میشود. با برگشت گازهای گرم به داخل محفظه آزمایش، دمای متوسط سیال داخل محفظه تا K 2200 افزایش مییابد. این میزان افزایش دمای سیال داخل محفظه آزمایش ممکن است به ابزارهای اندازهگیری موجود در آن آسیب برساند. در ادامه تحقیق، تاثیر نصب محدود کننده جریان برگشتی با ارتفاع مختلف در تغییرات دمایی سیال داخل محفظه آزمایش در زمان خاموشی موتور مورد بررسی قرار گرفته است. نشان داده شده است که تاثیر نصب این مانع در کاهش دمای متوسط سیال محفظه آزمایش چشمگیر است، به طوری-که با نصب یک مانع با ارتفاع مناسب، دمای سیال در محفظه به کمتر از یک سوم برابر حالت بدون استفاده از محدود کننده کاهش مییابد.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی کامل |
موضوع مقاله:
سازه های هوا فضا دریافت: 1396/11/27 | پذیرش: 1397/7/3 | انتشار: 1397/7/3