Homayoun Sadeghi M, Lotfan S. Stability and bifurcation analysis of a beam-mass-spring-damper system under primary and one-to-three internal resonances. Modares Mechanical Engineering 2017; 17 (2) :166-176
URL:
http://mme.modares.ac.ir/article-15-154-fa.html
۱- دانشگاه تبریز
۲- دانشجوی دکترا/دانشگاه تبریز
چکیده: (۶۹۰۱ مشاهده)
در این مقاله تعاملات مودال غیرخطی و پایداری تیر ریلی حامل سیستم جرم-فنر-دمپر بررسی شده است. بدین منظور معادلات ارتعاشی بیبعد حاکم بر سیستم بر اساس روش مقیاسهای چندگانه مورد تحلیل قرار گرفته است. با در نظر گرفتن میرایی ویسکوالاستیک کلوین-وویت در تیر، شکل مودهای مختلط و فرکانس تشدید غیرخطی وابسته به زمان استخراج شده است. بهکارگیری روش مقیاسهای چندگانه به شکل مرسوم باعث تناقض فیزیکی در پاسخ زمانی ارتعاشات آزاد جرم متمرکز میشود که لازم است برطرف گردد. پس از تحلیل ارتعاشات آزاد، پاسخ اجباری سیستم تحت تحریک هارمونیک در حوالی فرکانس طبیعی اول و وقوع رزونانس داخلی یک به سه تحلیل شده است. پارامترهای سیستم یک درجه آزادی به صورتی در نظر گرفته شده که تعامل مودال از طریق مکانیزم رزونانس داخلی اتفاق افتد. در این شرایط پاسخ فرکانسی سیستم و پایداری آن مورد بررسی قرار گرفته و نشان داده شده است که ناپایداری متناظر با پرش و دوشاخگی هاپف در دامنه ارتعاشی رخ میدهد. نمودارهای پاسخ زمانی، فاز و پوانکاره نشان میدهد که رفتار ارتعاشی متناوب، شبهمتناوب و آشوبناک در سیستم اتفاق میافتد. بهمنظور تصدیق نتایج مقاله حاضر، فرکانسهای طبیعی سیستم با نتایج موجود در پژوهشهای پیشین مقایسه شده است؛ علاوه بر این مقایسه، پاسخ فرکانسی بر اساس انتگرالگیری عددی اعتبار نتایج مقاله حاضر را نشان میدهد.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی کامل |
موضوع مقاله:
ارتعاشات دریافت: 1395/9/24 | پذیرش: 1395/11/3 | انتشار: 1395/11/19