1- دانشگاه شهید بهشتی
چکیده: (7788 مشاهده)
خرابیهای عملگر در یک سیستم میتواند باعث کاهش عملکرد سیستم، ناپایداری و حتی موجب حوادث و سوانح اسفباری گردد. لذا، کنترل تطبیقی هواپیما در حضور آسیب یکی از مهمترین موضوعات تحقیق در طراحی کنترل پرواز برای بالا بردن سطح ایمنی پروازها میباشد. آسیب باعث تغییرات ساختاری و عدمقطعیتهای پارامتری میگردد که نیازمند یک مدلسازی جدید هواپیما و همچنین روشهای کنترلی جدید میباشد. در این مقاله، ابتدا یک کنترل نامی مبتنی بر روش کنترلر تنظیمگر بهینه طراحی شده و نشان داده میشود که این کنترلر قادر به برخورد با خرابی نامعین عملگرها نبوده و عملکرد مطلوب حاصل نمیگردد. سپس، یک سیگنال فیدبک تطبیقی مبتنی بر روش کنترل تطبیقی مستقیم برای برخورد با عدمقطعیتها (آسیبها) طراحی میشود. طرح کنترل تطبیقی پیشنهادی برای یک مدل دینامیکی هواپیمای تجاری بزرگ که حرکت طولی و عرضی آن در نتیجه استفاده از مدل اختلاف تراست کوپل شدهاند، پیادهسازی میشود. طرح کنترلی و مدل دینامیکی در حضور خرابی عملگرهای رادر، ایلرون و موتور اعمال میشوند. نوع آسیب در نظر گرفته شده برای این عملگرها از نوع قفل شدن در موقعیت در نظر گرفته شده و بداین معناست که بعد از زمان آسیب سطوح کنترلی در یک مقدار نامعین ثابت میشوند. آنالیز تحلیلی پایداری و نتایج شبیهسازیها اثربخشی طرح پیشنهادی را نشان میدهد.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی کامل |
موضوع مقاله:
کنترل دریافت: 1392/9/18 | پذیرش: 1392/12/28 | انتشار: 1393/8/10