Aligholizadeh E, Yazdani M, Sabouri H. Experimental investigation of strain rate effect on reinforced elastomeric material behavior (HDPE/POE) under quasi static and dynamic loading. Modares Mechanical Engineering 2018; 18 (6) :97-104
URL:
http://mme.modares.ac.ir/article-15-16019-fa.html
علیقلی زاده فیروزجایی اسماعیل، یزدانی مجتبی، صبوری هادی. بررسی تجربی اثر نرخ کرنش بر رفتار ماده الاستومری(HDPE/POE)تقویت شده با ذرات نانوسیلیکا در بارگذاری شبه استاتیکی و دینامیکی. مهندسی مکانیک مدرس. 1397; 18 (6) :97-104
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-16019-fa.html
1- دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی سهند تبریز
2- هیئت علمی - دانشگاه صنعتی سهند
3- گروه مهندسی مکانیک دانشکده فنی- مهندسی دانشگاه خوارزمی تهران ایران
چکیده: (4191 مشاهده)
الاستومرها دسته ای از مواد پلیمری با ویژگیهای منحصر به فرد رفتاری هستند. الاستومرها دارای دونوع رفتار وابسته به زمان و مستقل از زمان هستند، رفتار مکانیکی این دسته از مواد پلیمری تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد. در این تحقیق اثر افزایش نانوذرات سیلیکا و نرخ بارگذاری در دو حالت شبه استاتیکی و دینامیکی بر روی رفتار کششی ماده الاستومری HDPE/POE مورد بررسی قرار گرفته است. بدین منظور ابتدا ماده الاستومری پایه با نسبت اختلاط 40% HDPE و 60% POE تولید شده و سپس با افزایش ذرات نانو سیلیکا، 4 نوع نمونه شامل 3 نوع نمونه تقویت شده 0.7%، 1%و1.4% و یک نوع نمونه HDPE/POE ساخته شد. نمونه ها در حالت کشش شبه استاتیکی تحت نرخ کرنشهای1⁄s 0.04، 1⁄s 0.07، 1⁄s0.14 و1⁄s 0.17 قرار گرفتند و در حالت دینامیکی نیز با استفاده از فیکسچر کاملا جدید طراحی شده بر روی دستگاه ضربه سرعت پایین(ضربه افتان) به نمونه ها بار کششی با نرخ کرنش1⁄s 160و 1⁄s100 اعمال شده است. نتایج پژوهش نشان داده است در بارگذاری دینامیکی رفتار ماده الاستومری به شدت تابع نرخ کرنش است، افزایش نرخ کرنش سبب افزایش سطح تنش و نیروها در هر دو نوع بارگذاری شبه استاتیکی و دینامیکی میشود. مقدار افزایش سطح نیروها در بارگذاری دینامیکی بسیار بیشتر از حالت استاتیکی است. همچنین مکانیزم جدید طراحی شده قابلیت دسترسی به داده های کششی دینامیکی مختلف را در دستگاه ضربه سرعت پایین فراهم می کند، از طرفی با افزایش درصد نانوسیلیکا استحکام کششی نمونهها به طور محسوسی افزایش می یابد.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی کامل |
موضوع مقاله:
سازه های هوا فضا دریافت: 1396/10/23 | پذیرش: 1397/7/2 | انتشار: 1397/7/2