۱- تهران، بزرگراه جلال آل احمد، استاد دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده مهندسی مکانیک، اتاق ۳۱۷
۲- تهران، بزرگراه جلال آل احمد، دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدس، دانشکده مهندسی مکانیک
چکیده: (۴۴۸۳ مشاهده)
موضوع ایمنی در مقابل آتش در تونلها امری بسیار حیاتی است چراکه بسته بودن محیط تونل عواقب ناشی از تصادفات و سوانح را بهطور چشمگیری افزایش میدهد. بنابراین لازم است که هنگام بروز آتشسوزی با انجام اقدامات مناسب توسعه آتشسوزی و گسترش دود در تونل کنترل گردد. سیستم تهویه بهمنظور کنترل دود و سیستم اطفاء برای جلوگیری از رشد و توسعه آتش در تونل استفاده میشود. در این تحقیق با استفاده از کد متنباز شبیهساز دینامیک آتش (FDS)، آتشسوزی داخل تونل همراه با عملکرد سیستمهای تهویه و اطفاء شبیهسازی شده است. نتایج نشان میدهد که افزایش نرخ جریان آب باعث افزایش ظرفیت خنکسازی سیستم اطفاء میشود، همچنین با افزایش نرخ جریان آب از 320 به 1280 لیتر بر دقیقه تضعیف شار تشعشعی رسیده به پاییندست آتش از 40% به بیش از 75% افزایش مییابد. با فعالسازی سیستم اطفاء با قطر میانگین 100 و 1000 میکرومتر، اختلاف دما با محیط به ترتیب حدود 70% و 34% کاهش مییابد. در مورد ناحیه پاییندست با کاهش اندازه قطر قطره از 1000 تا 100 میکرومتر تضعیف تشعشعی از 58% تا 93% افزایش مییابد. جریان هوا منجر به انتقال قطرات به پاییندست آتش میشود و افزایش نرخ جریان هوا باعث کاهش تضعیف تشعشعی این سیستم در مورد ناحیه بالادست آتش میگردد. موقعیت آبپاشهای فعالشده نسبت به منبع آتش نیز بر توانایی خنکسازی و تضعیف تشعشعی سیستم اثر میگذارد. سیستم اطفاء با کاهش دمای دود، سیستم تهویه را قادر میسازد تا با سرعتی کمتر از سرعت تهویه بحرانی از تشکیل لایه برگشتی دود جلوگیری کند.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی کامل |
موضوع مقاله:
سازه های هوا فضا دریافت: 1396/12/14 | پذیرش: 1397/7/3 | انتشار: 1397/7/3