Rouzbeh A, Navid Chakherlou T, Taghizadeh H. Investigation of Variation of Friction Coefficient and Frictional Stress Using a New Designed Device. Modares Mechanical Engineering 2016; 15 (12) :287-294
URL:
http://mme.modares.ac.ir/article-15-1739-fa.html
۱- دانشگاه تبریز
۲- هیئت علمی دانشگاه
چکیده: (۵۶۸۳ مشاهده)
در مقالهی حاضر به بررسی تغییر ضریب اصطکاک که یکی از پارامترهای اصلی و مهم در پدیدهی خستگی مالشی میباشد، پرداخته شده است. اندازهگیری ضریب اصطکاک به کمک دستگاه طراحی شده انجام گرفته است. مزیت استفاده از دستگاه طراحی شده این میباشد که دقت آن در اندازهگیری فشار تماسی و نیروی اصطکاکی و در نتیجه ضریب اصطکاک با حداقل خطا انجام میشود. آلیاژ مورد استفاده در این تست، آلیاژ آلومینیم 3T -2024 Al میباشد که یکی از آلیاژهای پرکاربرد در سازههای هوا فضایی است. در این پژوهش ضریب اصطکاک به صورت پارامتری که تابعی از بارهای عمودی و بارهای محوری سیکلی میباشد، مورد ارزیابی قرار گرفته است. نکتهی مهم دیگر در انجام تستها، تغییر تنش اصطکاکی در بارهای عمودی و بارهای محوری متفاوت میباشد که بررسی گردیده است. نتایج بدست آمده نشان میدهد که با افزایش بار عمودی، ضریب اصطکاک کاهش یافته است اما تنش اصطکاکی افزایش مییابد. تغییر تنش اصطکاکی پارامتری تعیین کننده در بررسی سایش ایجاد شده بین سطوح میباشد. از نتایج حاصل میتوان در تحلیلهای عددی نظیر تخمین عمر و یا پیش بینی محل شکست اتصالاتی همچون اتصالات دو لبهی برشی که تحت خستگی مالشی میباشند، استفاده نمود.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی کامل |
موضوع مقاله:
خزش، خستگی و شکست دریافت: 1394/6/23 | پذیرش: 1394/8/16 | انتشار: 1394/9/10