۱- گروه مهندسی عمران، دانشکده مهندسی عمران و حمل و نقل، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
۲- گروه مهندسی عمران، دانشکده مهندسی عمران و حمل و نقل، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران ، a.shanehsazzadeh@eng.ui.ac.ir
۳- گروه مهندسی عمران، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
چکیده: (۴۰۴۸ مشاهده)
امروزه از تئوری موج نو برای تخمین نیروی امواج بر سازههای دریایی از جمله پایه توربینهای بادی فراساحل استفاده میشود. این در حالی است که به جز در موارد معدود، اعتبار این تئوری در تعیین نیروی امواج هنوز به طور کامل تایید نشده است. لذا بررسی اعتبار و دقت نتایج تئوری موج نو برای تعیین پارامترهای پایداری سازههای متنوع دریایی شامل برش پایه و لنگر واژگونی ضروری است. در این مقاله نتایج حاصل از تولید موج به روش تئوری موج نو در تعیین پروفیل سطح آب، سینماتیک موج و پاسخهای سازهای شامل جابجایی حداکثر، برش پایه و لنگر واژگونی مونوپایل توربین بادی در مقایسه با دادههای آزمایشگاهی و نتایج شبیهسازی حاصل از اعمال سری زمانی به روش تئوری تصادفی خطی مورد اعتبارسنجی قرار گرفته است. نتایج به دست آمده نشان میدهد که تئوری موج نو با کاهش قابل ملاحظه زمان محاسبات تحلیل سازه میتواند با دقت کافی جایگزینی مناسب برای شبیهسازی چند ساعته امواج تصادفی باشد. مقایسه نتایج با امواج منظم استوکس مرتبه ۵ همچنین نشان میدهد که نتایج تئوری موج نو بسیار قابل اعتمادتر نسبت به امواج منظم برای تعیین سینماتیک موج و بارگذاری دینامیکی موج بر پایه توربینهای بادی است.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
سازههای دریایی دریافت: 1397/1/11 | پذیرش: 1398/2/2 | انتشار: 1398/10/30