۱- گروه مهندسی عمران، دانشکده مهندسی شهید نیکبخت، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران
۲- گروه مهندسی عمران، دانشکده مهندسی شهید نیکبخت، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران ، mrghasemi@eng.usb.ac.ir
۳- گروه مهندسی آب و محیط زیست، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
چکیده: (۵۹۵۱ مشاهده)
عمر مفید و سلامت سکوهای دریایی ثابت فولادی متاثر از میزان ارتعاشات دائمی وارده توسط نیروهای ناشی از وزش باد و برخورد امواج دریا است. حرکتهای رفت و برگشتی سکو و عرشه روی آن، خستگی سازه و اتصالات را به همراه داشته و باعث اختلال در عملکرد تجهیزات، تاسیسات حفاری و همچنین بهرهبرداری از سکو میشود. بنابراین، هدف اصلی این تحقیق کنترل ارتعاشات سکوی دریایی ثابت فولادی با استفاده از میراگرهای آلیاژ حافظهدار است. آلیاژهای حافظهدار دارای دو ویژگی حافظهداری و فوق ارتجاعی بوده و به عنوان میراگر گزینه بسیار مناسبی محسوب میشوند. در این نوع آلیاژها، تبدیلات ساختاری کریستالها از فاز آستنیت به فاز مارتنزیت و برعکس، با اتلاف و استهلاک انرژی همراه است. در این تحقیق یک سکوی دریایی مجهز به میراگرهای آلیاژ حافظهدار، به ارتفاع ۹۰متر و در آبی به عمق ۸۰متر، بهصورت سیستم چندین درجه آزادی جرم متمرکز مدلسازی شده و تحت تاریخچه زمانی بار امواج دریا تحلیل شده است. برای حل دستگاه معادله دیفرانسیل حاکم بر ارتعاش سیستم و مدلسازی رفتار چرخهای آلیاژ حافظهدار، به ترتیب از روش انتگرالگیری مستقیم و مدل چرخهای ایدهآل چندخطی استفاده شده است. مقایسه پاسخهای دینامیکی سکو در دو حالت "با" و "بدون" میراگر آلیاژ حافظهدار، ۴۲% کاهش تغییر مکان عرشه، ۶۲% کاهش شتاب عرشه و همچنین ۳۲% کاهش نیروی برشی تراز پایه سکو را نشان داده است.
نوع مقاله:
نامه به سردبیر |
موضوع مقاله:
سازههای دریایی دریافت: 1397/2/10 | پذیرش: 1398/2/2 | انتشار: 1398/10/30