Ashenai Ghasemi F, Aligholizadeh E, Pourkamali Anaraki A. An experimental study of temperature effect on low-velocity impact response of notched aluminum plates repaired by FML composite patches. Modares Mechanical Engineering 2014; 14 (9) :175-182
URL:
http://mme.modares.ac.ir/article-15-1972-fa.html
آشنای قاسمی فرامرز، علیقلی زاده فیروز جایی اسماعیل، پورکمالی انارکی علی. بررسی تجربی اثر دما روی پاسخ ضربهای سرعت پایین صفحات آلومینیومی شیاردار تعمیر شده توسط وصلههای کامپوزیتی چندلایه دارای لایه فلزی (FML). مهندسی مکانیک مدرس. ۱۳۹۳; ۱۴ (۹) :۱۷۵-۱۸۲
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-۱۵-۱۹۷۲-fa.html
۱- استادیار دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، دانشکده مهندسی مکانیک
۲- دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
چکیده: (۶۳۲۵ مشاهده)
در تحقیق حاضر، رفتار ضربهای صفحات آلومینیومی تعمیر شده توسط وصلههای کامپوزیتی دارای لایه فلزی(FML) در دماهای مختلف با استفاده از دستگاه ضربه افتان مطالعه شده است. تعدادی نمونه آلومینیومی ترمیم شده توسط وصلههای FML در محدوده دمایی 20- درجه سانتی گراد تا 60 درجه سانتی¬گراد مورد آزمایش ضربه افتان قرار گرفته، رفتار ضربهای و مکانیزمهای شکست آنها تا آستانه سوراخ شدنشان بررسی شده است. در این تحقیق از نمودار نشاندهنده انرژی(EPD) برای به دست آوردن انرژی آستانه سوراخ شدن و انرژی آستانه نفوذ استفاده شده، علاوه بر آن تاثیر دما روی خصوصیاتی نظیر: بار قابل تحمل ، مدت زمان تماس و تغییرشکل دائمی مطالعه شده است. نتایج نشان داد که مقادیر نیرو تقریبا برای تمامی نمونهها با افزایش دما (نسبت به دمای اتاق) افزایش مییابد. همچنین به سبب آنکه قابلیت جذب انرژی نمونهها در دمای اتاق بیشتر از دماهای دیگر است، آستانه انرژی سوراخ شدن نمونهها با تغییر دما نسبت به دمای اتاق عموما افزایش مییابد. نیز آنکه، تغییرات دما روی خصوصیات ضربهای وصلهها بسیار تاثیرگذار است و در مواردی باعث کاهش 20 درصدی مقاومت به ضربه شده، بیشترین مقدار پارامترهای ضربه نیز در دمای 20- درجه سانتی¬گراد و 60 درجه سانتیگراد به دست میآید.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی کامل |
موضوع مقاله:
خزش، خستگی و شکست|مکانیک ضربه|مواد مرکب دریافت: 1392/11/5 | پذیرش: 1392/12/23 | انتشار: 1393/7/2