دوره 19، شماره 12 - ( 1398 )                   جلد 19 شماره 12 صفحات 2955-2964 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nezami R, Ghazanfari M. Nonlinear Free Vibration Analysis of Composite Plate in Car Body of High Speed Trains. Modares Mechanical Engineering. 2019; 19 (12) :2955-2964
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-20486-fa.html
نظامی رضا، غضنفری محسن. تحلیل ارتعاشات آزاد غیرخطی ورق کامپوزیت در بدنه قطارهای پرسرعت. مهندسی مکانیک مدرس. 1398; 19 (12) :2955-2964

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-15-20486-fa.html


1- گروه مهندسی ماشین‌های ریلی، دانشکده مهندسی راه‌آهن، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
2- گروه مهندسی ماشین‌های ریلی، دانشکده مهندسی راه‌آهن، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران ، m_ghazanfari@rail.iust.ac.ir
چکیده:   (2265 مشاهده)

تحلیل ارتعاشات ورق از موضوعات مهم در زمینه طراحی بدنه واگن قطار پرسرعت است. سازه مورد استفاده در بدنه واگن قطار تحت بارهای دینامیکی قرار‌می‌گیرند، به همین خاطر تحلیل ارتعاش آن و به دست آوردن میزان خیز و خمش سازه در طراحی آن مورد اهمیت است. ورق مورد استفاده در بدنه واگن قطار پرسرعت از نوع کامپوزیت است. ورق کامپوزیتی به خاطر مزایای زیاد نسبت به سایر ورق‌ها همچون وزن کم، استحکام بالا و چه از لحاظ صرفه اقتصادی مورد توجه هستند. در این مقاله به تحلیل ارتعاشات آزاد غیرخطی ورق بدنه واگن مورد استفاده در قطارهای پرسرعت پرداخته شده است. ابتدا ورق ساندویچی سه لایه مورد استفاده در بدنه واگن قطارهای پرسرعت را به یک ورق تک لایه ارتوتروپیک معادل تبدیل کرده و معادلات حرکت ورق ارتوتروپ معادل را با استفاده از تئوری ون- کارمن مدل و از روش گالرکین حل شده و فرکانس‌های غیرخطی چهار مود اول سیستم را با استفاده از روش‌های VIM و حل عددی به دست آمده است، در پایان نیز اثر پارامترهای مختلف ورودی مساله روی فرکانس‌های غیرخطی ۴ مود اول بررسی شده است. از مقایسه فرکانس‌های طبیعی به دست آمده از روش VIM با شرایط اولیه نزدیک به صفر نسبت به ارتعاشات خطی اختلاف کمتر از ۰/۱% مشاهده می‌شود. از نتایج حاصل شده مشاهده می‌شود که با افزایش مدول الاستیسیته رویه و افزایش ضخامت رویه و هسته ورق ساندویچی فرکانس‌های طبیعی افزایش می­یابند. همچنین به دلیل غیرخطی‌بودن معادلات ارتعاشی ورق، با افزایش شرایط اولیه، فرکانس‌های طبیعی افزایش می­یابند.
 

متن کامل [PDF 1031 kb]   (318 دریافت)    

دریافت: 1397/2/15 | پذیرش: 1398/3/5 | انتشار: 1398/9/30

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول