1- گروه مهندسی هوافضا، دانشکده مهندسی و فناوریهای نوین، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران ، s_mahmoudkhani@sbu.ac.ir
2- گروه مهندسی هوافضا، دانشکده مهندسی و فناوریهای نوین، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده: (5200 مشاهده)
در این مقاله فلاتر و پاسخ آیروالاستیک سازه دیسکپره در حضور نامیزانی و تحت تحریک مرتبه موتور، با هدف بررسی اثر خواص سازهای دیسک و تدوین روش تحلیل کارآی مساله مورد مطالعه قرار گرفته است. برای مدلسازی اندرکنش سازه و سیال از نظریه جریان دوبُعدی تراکمناپذیر وایتهد و برای مدلسازی سازه نیز از مدل چهاردرجه آزادی جرم و فنر شامل خمش و پیچش در مقطع فرضی پره و خمش و پیچش در دیسک استفاده شد که قادر به احتساب اثر وابستگی سازهای حرکت قطاعهای مجاور و همچنین انعطافپذیری دیسک خواهد بود. برای حل از شکل مودهای موج متحرک سازه دیسکپره بدون نامیزانی برای بسط پاسخ سیستم نامیزان استفاده شد که بهعلت نیاز به محاسبه نیروهای آیرودینامیک بهطور جداگانه برای هر مود موج متحرک، روش مناسبی برای تحلیل آیروالاستیک است. در نهایت از حل بهدستآمده برای تعیین اثر انعطافپذیری دیسک روی ناپایداری، تغییرات فرکانسهای طبیعی مودهای پیچشی و خمشی با تعداد گرههای قطری و همچنین میزان افزایش دامنه ارتعاش تحت اثر نامیزانی استفاده شد. همچنین اثر دو نوع نامیزانی شامل نامیزانی در فرکانس پیچشی پرهها و نامیزانی در تحریک مرتبه موتور مورد توجه قرار گرفت. مطالعات پارامتریک، امکان وقوع تغییرات قابل توجه در رفتار ارتعاشی و رفتار آیروالاستیک سیستم را در حضور نامیزانی برای دیسک با سفتی خمشی پایین نشان میداد، بهطوری که بهازای مقدار خاصی از فرکانس طبیعی دیسک پاسخ بیشینه سیستم در حالت نامیزان نسبت به حالت میزان تا حدود ۸برابر افزایش مییافت.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
کنترل دریافت: 1397/3/6 | پذیرش: 1397/11/6 | انتشار: 1398/5/21