۱- دانشجو کارشناسی ارشد/دانشگاه علم و صنعت ایران
۲- دانشگاه علم و صنعت ایران
۳- دانشجوی دکتری دانشگاه صنعتی شریف
چکیده: (۵۷۶۳ مشاهده)
با توجه به اثرات مخرب محیطزیستی مصرف سوختهای فسیلی، تحقیقات بسیاری برای انتخاب سوخت جایگزین با آلایندگی کمتر و منابع پایدار انجام شده است. در این بین هیدروژن یکی از برجستهترین سوختهای جایگزین به شمار میرود زیرا مشخصههای احتراقی آن شبیه سوختهای فسیلی است و از طرف دیگر در دستهی سوختهای پاک و تجدیدپذیر قرار گرفته است. در این مقاله به شبیهسازی احتراق دیزل – هیدروژن در موتور دیزل سنگین در حالت بار کامل و در سرعت rpm1600 پرداخته شده است. تمام مشخصههای موتور نظیر سرعت، زاویه پاشش، مدت پاشش و انرژی ورودی در شبیهسازی ثابت در نظر گرفته شده است. پارامتر متغیر، نسبت جرم یا انرژی هیدروژن به دیزل میباشد. هیدروژن به نسبت انرژی ورودی دیزل از 0% (دیزل خالص) تا 70% (70% انرژی ورودی هیدروژن و 30% انرژی از سوخت دیزل تامین میشود) تغییر داده شده است. نتایج شبیهسازی نشان دهنده آن است که در بهترین حالت جایگزینی هیدروژن به جای دیزل، آلایندههای اکسیدهای نیتروژن، دیاکسیدکربن، هیدروکربن نسوخته، دوده و مونواکسیدکربن به ترتیب به میزان 8%، 14%. 54%، 14%، 70% کاهش خواهند یافت. تاثیر این جایگزینی بر عملکرد موتور نیز کاهش 2.8% راندمان اندیکاتوری است. جایگزینی هیدروژن به جای دیزل منجر به تاخیر در شروع احتراق و رشد نرخ افزایش فشار و افزایش حرارت آزاد شده خواهد شد، ولی این افزایش فشار منجر به پدیده کوبش نخواهد گردید.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی کامل |
موضوع مقاله:
موتور درون سوز دریافت: 1395/10/13 | پذیرش: 1395/11/18 | انتشار: 1395/12/14