دوره 19، شماره 5 - ( اردیبهشت 1398 )                   جلد 19 شماره 5 صفحات 1154-1145 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mokhtari D, Hojaji M, Afrand M. Experimental Investigation of the Effect of Cylindrical Protuberance with Different Penetration the Thrust Vector a C-D Nozzle in Supersonic regime. Modares Mechanical Engineering 2019; 19 (5) :1145-1154
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-22407-fa.html
مختاری داود، حججی محمد، افرند مسعود. بررسی تجربی تاثیر برآمدگی استوانه‌ای‌شکل با میزان نفوذ متفاوت بر بردار پیش‌رانش یک نازل همگرا- واگرا در رژیم مافوق صوت. مهندسی مکانیک مدرس. 1398; 19 (5) :1145-1154

URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-22407-fa.html


1- گروه مهندسی مکانیک، دانشکده فنی مهندسی، واحد نجف‌آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف‌آباد، ایران
2- گروه مهندسی مکانیک، دانشکده فنی مهندسی، واحد نجف‌آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف‌آباد، ایران ، hojaji_m@pmc.iaun.ac.ir
چکیده:   (4087 مشاهده)
در این پژوهش، اثر یک برآمدگی استوانه‌ای‌شکل بر بردار پیش‌رانش یک جت مافوق صوت به‌عنوان یک روش جدید در کنترل بردار پیشران مورد بررسی قرار گرفت. برای این منظور، یک نازل همگرا- واگرا طراحی و ساخته شد. این نازل به‌صورتی است که عدد ماخ اسمی خروجی آن در شرایط انبساط کامل ۲ است. دیواره این نازل برای اندازه‌گیری تغییرات فشار مجهز به سوراخ‌های فشار شده است. همچنین در دیواره نازل، مجرایی برای اعمال یک برآمدگی در درون نازل ایجاد شده است. از سنسورهای فشار برای اندازه‌گیری فشار و همچنین، از سیستم شلرین برای بررسی میدان جریان خروجی از نازل بهره برده شده است. فشار کل محفظه آرامش در تمام آزمایش‌ها ثابت و برابر با ۵/۷بار است. نتایج حاصل از این تحقیق نشان می‌دهد که عمق نفوذ برآمدگی در میدان جریان، تاثیر چشمگیری بر میزان انحراف و حتی جهت انحراف جریان جت خارج‌شده از نازل همگرا- واگرا دارد. بیشترین میزان انحراف جریان جت خروجی از نازل برابر با ۵/۷درجه بوده که در نفوذ برآمدگی برابر با ۰/۴=*H/D اتفاق افتاده است. به‌علاوه این نتایج نشان می‌دهد که با افزایش میزان نفوذ برآمدگی در درون نازل، میزان تراست محوری نازل اندکی کاهش یافته است.
متن کامل [PDF 1374 kb]   (3266 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: دینامیک گاز
دریافت: 1397/4/3 | پذیرش: 1397/9/13 | انتشار: 1398/2/11

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.