Ommi F, Golchin H. Experimental Study of the Effect of Probe Calibration on the Mass Flow and Velocity Measurement of Hot Air at High-Subsonic Mach Numbers. Modares Mechanical Engineering 2019; 19 (7) :1805-1817
URL:
http://mme.modares.ac.ir/article-15-23908-fa.html
1- گروه مهندسی هوافضا، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران ، fommi@modares.ac.ir
2- گروه مهندسی هوافضا، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکیده: (4211 مشاهده)
در این پژوهش امکانپذیربودن اندازهگیری پارامترهای فشار کل، دبی و سرعت یک جریان پرانرژی از هوا در محدوده ۰/۷- ۰/۶ماخ با استفاده از ۶ نوع سنجشگر تجاری فشار مورد بررسی قرار گرفته است. به این منظور از یک نازل با سطح مقطع ثابت و شکل کاملاً حلقوی که روی یک موتور میکروتوربوجت نصب شده، استفاده شده است. مجموعه موتور و نازل با استفاده از یک سکوی آزمایش با امکان ثبت همزمان پارامترهای فشار کل، فشار استاتیک، دمای کل، دبی جریان، سرعت دوران و نیروی رانش مورد آزمایش قرار گرفته است. نتایج حاصل از سنجشگرهای الشکل که برای چنین سرعتهایی کالیبره شدهاند، نشان میدهند مقادیر فشار کل و سرعت بهدستآمده برای جریان پرانرژیِ فوق مقادیری مشابه، نزدیک و در محدوده دقت مهندسی هستند. بیشترین اختلاف میان دبی اندازهگیریشده و دبی محاسباتی ۹/۱% و مربوط به پروب الشکل با طول ۶۸ و قطر خارجی ۳میلیمتر بوده و در مورد سایر پروبها کمتر از ۸% است. همچنین دبی ثبتشده توسط پروب میلهای ۴/۴% با دبی اندازهگیریشده اختلاف دارد و از این رو تفاوت واضحی بین دبی ثبتشده توسط پروبهای الشکل و میلهای وجود دارد. اندازهگیریهای انجامشده اطلاعاتی مفید را از تغییر مشخصههای اصلی جریان در طول نازل حلقوی ارایه میدهند که مهمترین آنها اُفت فشار سکون به میزان حدود %۲۹ و اُفت دمای سکون به مقدار حدود C°۴۸ است.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
مکانیک سیالات دریافت: 1397/5/17 | پذیرش: 1397/10/23 | انتشار: 1398/4/10