1- گروه مهندسی هوافضا، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکیده: (8914 مشاهده)
مخلوطشدن مناسب سوخت و هوا یکی از مسایل چالشبرانگیز در سرعتهای مافوق صوت بوده که بیشترین کاربرد آن نیز در محفظههای احتراق موتورهای اسکرمجت است. در طراحی موتورهای اسکرمجت، اختلاط کافی بین جریان هوای مافوق صوت و جت سوخت پاشششده یک مساله حیاتی است زیرا بهدلیل زمان اقامت خیلی کوتاه مخلوط در جریان مافوق صوت، پایداری احتراق بسیار مشکل است. تاکنون مطالعات و تحقیقات گستردهای برای بهبود اختلاط سوخت و هوا در این حوزه جریان صورت پذیرفته است. یکی از راهکارهای ارایهشده برای بهبود اختلاط سوخت و هوا، ایجاد پله قبل از نقطه پاشش است که با ایجاد یک ناحیه بازچرخشی سرعت پایین قبل از نقطه پاشش موجب افزایش راندمان اختلاط میشود. البته باید اشاره نمود که استفاده از پله همراه با اُفت فشار سکون است که باید مصالحهای بین افزایش راندمان اختلاط و اُفت فشار سکون صورت پذیرد. در کار حاضر تاثیر حضور پله بر حوزه پاشش گازی صوتی عمودی در جریان هوای عرضی مافوق صوت بهصورت عددی بررسی شده است. در ابتدا معادلات دوبُعدی ناویر- استوکس بههمراه مدل آشفتگی دومعادلهای k-ω SST و معادله حالت گاز کامل با استفاده از نرمافزار فلوئنت حل شدهاند و نتایج حاصل از شبیهسازی عددی با دادههای تجربی مقایسه و صحّهگذاری شدهاند. سپس با تغییر دو پارامتر هندسی ارتفاع پله و فاصله پله از نقطه پاشش، تاثیر این دو پارامتر بر ارتفاع دیسک ماخ و اُفت فشار سکون بررسی شده است.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
دینامیک سیالات محاسباتی دریافت: 1397/6/16 | پذیرش: 1397/8/27 | انتشار: 1398/2/11