دوره 19، شماره 5 - ( اردیبهشت 1398 )                   جلد 19 شماره 5 صفحات 1084-1075 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zahedzadeh M, Ommi F. Numerical Study of Step Geometry Effects on Gaseous Sonic Transverse Injection in Supersonic Crossflow. Modares Mechanical Engineering 2019; 19 (5) :1075-1084
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-24877-fa.html
زاهدزاده مصطفی، امی فتح الله. مطالعه عددی تاثیر حضور پله در حوزه جریان پاشش گازی صوتی عمودی در جریان هوای عرضی مافوق صوت. مهندسی مکانیک مدرس. 1398; 19 (5) :1075-1084

URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-24877-fa.html


1- گروه مهندسی هوافضا، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکیده:   (8578 مشاهده)
مخلوط‌شدن مناسب سوخت و هوا یکی از مسایل چالش‌برانگیز در سرعت‌های مافوق صوت بوده که بیشترین کاربرد آن نیز در محفظه‌های احتراق موتورهای اسکرم‌جت است. در طراحی موتورهای اسکرم‌جت، اختلاط کافی بین جریان هوای مافوق صوت و جت سوخت پاشش‌شده یک مساله حیاتی است زیرا به‌دلیل زمان اقامت خیلی کوتاه مخلوط در جریان مافوق صوت، پایداری احتراق بسیار مشکل است. تاکنون مطالعات و تحقیقات گسترده‌ای برای بهبود اختلاط سوخت و هوا در این حوزه جریان صورت پذیرفته است. یکی از راهکارهای ارایه‌شده برای بهبود اختلاط سوخت و هوا، ایجاد پله قبل از نقطه پاشش است که با ایجاد یک ناحیه بازچرخشی سرعت پایین قبل از نقطه پاشش موجب افزایش راندمان اختلاط می‌شود. البته باید اشاره نمود که استفاده از پله همراه با اُفت فشار سکون است که باید مصالحه‌ای بین افزایش راندمان اختلاط و اُفت فشار سکون صورت پذیرد. در کار حاضر تاثیر حضور پله بر حوزه پاشش گازی صوتی عمودی در جریان هوای عرضی مافوق صوت به‌صورت عددی بررسی شده است. در ابتدا معادلات دوبُعدی ناویر- استوکس به‌همراه مدل آشفتگی دومعادله‌ای k-ω SST و معادله حالت گاز کامل با استفاده از نرم‌افزار فلوئنت حل شده‌اند و نتایج حاصل از شبیه‌سازی عددی با داده‌های تجربی مقایسه و صحّه‌گذاری شده‌اند. سپس با تغییر دو پارامتر هندسی ارتفاع پله و فاصله پله از نقطه پاشش، تاثیر این دو پارامتر بر ارتفاع دیسک ماخ و اُفت فشار سکون بررسی شده است.
متن کامل [PDF 1594 kb]   (3523 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: دینامیک سیالات محاسباتی
دریافت: 1397/6/16 | پذیرش: 1397/8/27 | انتشار: 1398/2/11

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.