Mehdigholi H, Azizi Yegejeh M, Seif M S. Modeling the forward accelerated motion of planing craft and its optimal control to minimize the time to reach final speed. Modares Mechanical Engineering 2016; 15 (11) :263-274
URL:
http://mme.modares.ac.ir/article-15-2664-fa.html
مهدیقلی حمید، عزیزی ینگجه مرتضی، سیف محمد سعید. مدلسازی شتابگیری شناور پلنینگ در حوزه زمان و کنترل بهینه آن برای رسیدن به سرعت نهایی در حداقل زمان ممکن. مهندسی مکانیک مدرس. ۱۳۹۴; ۱۵ (۱۱) :۲۶۳-۲۷۴
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-۱۵-۲۶۶۴-fa.html
۱- استادیار دانشگاه صنعتی شریف
۲- دانشجوی دانشگاه شریف
۳- استاد دانشگاه شریف
چکیده: (۵۷۳۳ مشاهده)
تنظیم درست زاویه تریم شناور پلنینگ در فاز شتابگیری برای عبور آسان از قله مقاومت از اهمیت ویژه ای برخوردار است. افزون بر آن، در موارد خاصی مانند شناورهای مسابقه ای یا برخی کاربردهای نظامی، هدف رسیدن به سرعت نهایی در حداقل زمان ممکن است. این مقاله ضمن معرفی کاربرد جدیدی برای تئوری کنترل بهینه در حوزه کنترل شناورهای پلنینگ سعی دارد به این پرسش پاسخ دهد که در طول شتابگیری شناور پلنینگ زاویه اعمال شده به سیستم رانش یا یک المان کنترلی همچون تریم تب چگونه باید تغییر یابند تا زمان رسیدن به یک سرعت مشخص کمینه شود. برای پاسخ به این پرسش نیازمند یک مدل دینامیکی از شناور برای فاز شتابگیری آن هستیم. در این تحقیق چنین مدلی بر اساس روش های تئوری و تجربی موجود برای محاسبه نیروهای هیدرودینامیکی و آیرودینامیکی، سیستم رانش و المان کنترلی بر بدنه ارائه می شود. کل مجموعه سیستم رانش شامل موتور، سیستم درایو و پروانه به نحو ساده شده ای مدل شده اند. در ادامه، مسئله کنترل بهینه معرفی و نحوه حل آن توضیح داده شده است. در نهایت نتایج حل مسئله برای یک شناور پلنینگ تک بدنه و یک کاتاماران مسابقه ای ارائه شده اند.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی کامل |
موضوع مقاله:
سازه های دریایی دریافت: 1394/3/5 | پذیرش: 1394/4/31 | انتشار: 1394/11/10