دوره 19، شماره 10 - ( مهر 1398 )                   جلد 19 شماره 10 صفحات 2350-2339 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Akbari M, Khoshnood A, Irani S. Designing l_1 norm Based Sliding Mode Controller For Implementing in Hybrid Model of Gas Turbine. Modares Mechanical Engineering 2019; 19 (10) :2339-2350
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-26777-fa.html
اکبری مهیار، خشنود عبدالمجید، ایرانی سعید. طراحی کنترلر مدل لغزشی نوین بر پایه نُرم 1 به ‌منظور اعمال بر مدل هیبریدی توربین ‌گاز. مهندسی مکانیک مدرس. 1398; 19 (10) :2339-2350

URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-26777-fa.html


1- گروه مهندسی هوافضا، دانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایران
2- گروه مهندسی هوافضا، دانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایران ، khoshnood@kntu.ac.ir
چکیده:   (6826 مشاهده)
توربین‌های گازی در صنایع مختلف کاربردهای وسیعی دارند. به همین منظور برای شناسایی و تحلیل آنها از مدل‌های متفاوتی برای اهداف متناظر با آنها استفاده می‌شود. مدل درنظرگرفته شده در این مقاله یک مدل هیبریدی است که با ترکیب روابط ترمودینامیکی و داده‌محور موجب حذف حلقه‌های دینامیکی روابط ترمودینامیکی شده و همچنین با توجه به درنظرگرفتن منحنی عملکردی کمپرسور، فیزیک و هندسه توربین ‌گاز نیز درنظرگرفته شده است. غیر خطی بودن مدل نیز موجب حفظ دقت مدل‌سازی و تطبیق با شرایط مختلف شده است. مدل درنظرگرفته با توجه به سادگی، دقت مناسب و فرم فضای حالت غیرخطی آن می‌تواند به‌خوبی برای بررسی کنترلرها و مشاهده‌گرها مناسب باشد. کنترلر درنظرگرفته شده برای این مدل، کنترلر نوین مد لغزشی است که بر پایه ویژگی‌های نُرم ۱ و تحلیل فرکانسی حاصل شده است. این کنترلر با توجه به خاصیت مقاوم بودن مد لغزشی و بهینه بودن نُرم ۱ نسبت به نُرم ۲ توانسته است با دقت مناسب و با حداقل‌کردن نوسانات کنترلی، فرمان سوخت را به‌خوبی دنبال کند. همچنین در این مقاله از داده‌های توربین ‌گاز صنعتی (IGT۲۵) توربین ملی ایران که در شرایط مختلف محیطی و کارکردی داده‌برداری شده‌اند، استفاده شده است.

متن کامل [PDF 1078 kb]   (2004 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: مکاترونیک
دریافت: 1397/8/12 | پذیرش: 1397/11/24 | انتشار: 1398/7/30

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.