دوره 20، شماره 2 - ( 1398 )                   جلد 20 شماره 2 صفحات 509-514 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shami A, Moussavi Torshizi S, Jahangiri A. Experimental and Computational Investigation of Platen Superheater Failure in 320MW Power Plant. Modares Mechanical Engineering. 2020; 20 (2) :509-514
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-26929-fa.html
شامی علی‌اکبر، موسوی‌ترشیزی سیدابراهیم، جهانگیری علی. بررسی تجربی و محاسباتی خرابی سوپرهیتر پلاتن یک نیروگاه 320مگاواتی. مهندسی مکانیک مدرس. 1398; 20 (2) :509-514

URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-26929-fa.html


1- گروه طراحی کاربردی، دانشکده مهندسی مکانیک و انرژی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
2- گروه طراحی کاربردی، دانشکده مهندسی مکانیک و انرژی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران ، e_moussavi@sbu.ac.ir
3- گروه تبدیل انرژی، دانشکده مهندسی مکانیک و انرژی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده:   (2236 مشاهده)
لوله‌های سوپرهیتر از بحرانی‌ترین اجزای بویلرهای نیروگاهی هستند. آنها به دلیل شرایط بهره‌برداری سخت (قرارگرفتن در دما و فشار بالا در طولانی‌مدت)، در معرض خرابی‌هایی مانند خزش و اورهیت‌شدن قرار دارند. بنابراین تشخیص علت این خرابی‌ها و جلوگیری از آنها بسیار مهم است. بررسی گزارش خرابی‌ها در یک نیروگاه ۳۲۰مگاواتی  نشان می‌دهد که بیشتر گسیختگی لوله‌ها در یک ناحیه خاص در سوپرهیتر پلاتن (سوپرهیتر تشعشعی) متمرکز است. بررسی لوله‌های گسیخته‌شده نشان می‌دهد که دمای لوله‌ها در این منطقه بیشتر از دمای سایر نواحی لوله‌های سوپرهیتر پلاتن است. برای اثبات بالاتربودن دما در نقطه شکست از سه روش متالوگرافی، اندازه‌گیری ضخامت لایه اکسیدی داخل لوله و تحلیل حرارتی به روش دینامیک محاسباتی سیال استفاده شد. هر سه روش نتایج یکسانی را ارایه می‌کنند. نتایج بررسی‌ها این اختلاف دمای قابل توجه را تایید می‌کند و نشان می‌دهد که افزایش دمای موضعی در لوله‌های آسیب‌دیده ناشی از طول بیشتر این لوله‌ها است که منجر به کمترشدن دبی بخار عبوری از آنها از یک طرف و جذب حرارت بیشتر به دلیل بیشتربودن سطوح حرارتی آنها است.
متن کامل [PDF 1323 kb]   (462 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي اصيل | موضوع مقاله: مکانیک آسیب
دریافت: 1397/8/21 | پذیرش: 1398/3/21 | انتشار: 1398/11/12

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول