۱- دانشکده مهندسی برق، پزشکی و مکاترونیک، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین
۲- دانشیار دانشگاه گیلان
چکیده: (۵۰۳۷ مشاهده)
سیستم ترمز ضدقفل یکی از عوامل مهم ایجاد امنیت در طراحی خودروها میباشد. کنترل فشار ترمزی و ردیابی لغزش مطلوب در طول ترمزگیریهای شدید باعث حفظ امنیت در خودروها میشود. به دلیل وجود عدم قطعیت در پارامترها و عوامل غیرخطی شدید، طراحی کنترلکننده مقاوم برای این سیستم مناسب میباشد. در این مقاله از انواع کنترلکننده مدلغزشی به منظور دستیابی به لغزش مطلوب خودرو و توقف آن استفاده خواهد شد. سطح لغزشی و جاذبه ترمینالی در کلیه کنترلکنندههای طراحی شده مورد تحلیل و بررسی قرار خواهد گرفت. همچنین یک ساختار جدید با جاذبه ترمینالی بالا برای کنترلکننده مدلغزشی ترمینال سریع ارائه شده است. روش پیشنهادی خطای ردیابی را تا حد بسیار مطلوبی کاهش داده است. در این مقاله عملکرد این کنترلکننده با کنترلکننده مدلغزشی ترمینال معمولی و مدلغزشی ترمینال سریع مقایسه شده است. همچنین کلیه پارامترهای طراحی به منظور کاهش میزان خطا با استفاده از الگوریتم بهینهسازی ازدحام ذرات بدست خواهد آمد. این روش برای حل مسائل بهینهسازی پیچیده بر مبنای تابع هزینه مشخص، بسیار مناسب میباشد. نتایج شبیهسازی با استفاده از نرمافزار متلب، عملکرد بهتر کنترلکننده پیشنهادی نسبت به کنترلکننده مدلغزشی ترمینال معمولی و سریع را ارئه خواهد داد.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی کامل |
موضوع مقاله:
کنترل دریافت: 1395/10/26 | پذیرش: 1395/12/26 | انتشار: 1396/2/3