Aghayari J, Safarpour P, Rahi A, Bab S. Vibration Amplitude Reduction of the Disk-Blade System Using the Energy Absorbers Mounted on the Disk. Modares Mechanical Engineering 2020; 20 (2) :391-402
URL:
http://mme.modares.ac.ir/article-15-30988-fa.html
۱- دانشکده مهندسی مکانیک و انرژی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
۲- دانشکده مهندسی مکانیک و انرژی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران ، p_safarpour@sbu.ac.ir
۳- گروه تجهیزات دوار مکانیکی، پژوهشگاه نیرو، تهران، ایران
چکیده: (۵۲۲۷ مشاهده)
در این مقاله کاربرد جاذب خطی ارتعاشی غیرفعال در کاهش غیرمستقیم ارتعاشات پره با نصب آن روی دیسک سیستم دیسک- پره بررسی می شود. جاذب از طریق کوپلینگ سازهای دیسک با پره، انرژی ارتعاشی پره را دریافت و توسط میراگر خطی خود تلف میکند. به واسطه تقارن سیکلی سیستم، طی تبدیل سیکلیک از مختصات فیزیکی به مودال، تعداد درجات آزادی مورد نیاز برای تحلیل به تعداد موجود در یک سکتور کاهش مییابد. برای مطالعه تحلیلی، از مدل کاهش مرتبه یافته در محدوده فرکانسی مطالعه سیستم استفاده میشود. فرکانسهای طبیعی و پاسخ اجباری سیستم با حل معادله مشخصه و معادلات ماتریسی سیستم به دست میآید.
دیسک- پره توربین بخاری نمونه، شامل ۲۵۹پره است که در ۳۷ مجموعه ۷تایی دور دیسک نصب شدهاند. پرههای هر مجموعه با شراد نوک پره به هم متصل هستند. از تحلیل المان محدود مدل سیکلیک در دور rpm۳۰۰۰ برای استخراج مودهای طبیعی و ترسیم دیاگرام فرکانسی استفاده میشود. برای مودهای اول و دوم مدل کاهش مرتبه یافته دو درجه آزادی شناسایی میشود. امکان رزونانس در ناحیه پسزنی فرکانسی دو مود در قطر ساکن سوم، به واسطه نزدیکی به خط تحریک وجود دارد لذا به تعداد مجموعههای پره، جاذب خطی انرژی روی دیسک نصب میشود. با استفاده از روابط دن هارتوگ پارامترهای بهینه اولیه برای مود اول و دوم تعیین شد که تا حدودی توانستند ارتعاشات سیستم را کاهش دهند و از پارامترهای آنها در بهینهسازی بعدی استفاده شد. با بهینهسازی، محدوده و میزان کاهش ارتعاشات نسبت به حالتهای معیار دنهارتوگ به خصوص در مود دوم بهتر شده است.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
ارتعاشات دریافت: 1397/12/14 | پذیرش: 1398/2/29 | انتشار: 1398/11/12