دوره 17، شماره 12 - ( 12-1396 )                   جلد 17 شماره 12 صفحات 76-65 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kanani H, Khaki R. Optimization of geometric parameters and excitation frequency of a synthetic jet to avoid separation on the airfoil _. Modares Mechanical Engineering 2018; 17 (12) :65-76
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-3162-fa.html
کنعانی همایون، خاکی رضا. بهینه‌سازی پارامترهای هندسی و فرکانس ارتعاش جت سینستیک برای جلوگیری از پدیده جدایش روی بال_. مهندسی مکانیک مدرس. 1396; 17 (12) :65-76

URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-3162-fa.html


1- استادیار دانشگاه آزاد اسلامی هشتگرد
2- استادیار هوا فضا، دانشگاه هوایی شهید ستاری
چکیده:   (4865 مشاهده)
در مطالعه حاضر به شبیه‌سازی عددی جت سینستیک با هدف بهینه‌سازی پارامترهای هندسی و فرکانس ارتعاش آن به منظور بیشینه‌سازی سرعت و دبی جرمی سیال جهت جلوگیری از پدیده جدایش روی بال پرداخته می‌شود. پارامترهای هندسی قطر و ارتفاع حفره و همچنین قطر و ارتفاع اوریفیس جت و فرکانس ارتعاشی دیافراگم جت به عنوان پارامترهای متغیر برای بهینه سازی انتخاب شده‌اند. در این پژوهش با استفاده از روش رویه پاسخ، شبیه‌سازی‌های لازم برای بهینه‌سازی ممنتوم سیال خروجی از جت طراحی می‌شوند. پس از مطالعات و انجام شبیه‌سازی‌های اولیه، محدوده تغییرات پارامترهای متغیر تاثیرگذار بر بیشینه شدن توابع هدف سرعت و دبی جرمی جت تعیین می‌شوند. سپس با استفاده از روش رویه پاسخ 32 آزمایش جداگانه براساس پارامترهای هندسی و فرکانسی جهت پیدا کردن یک رابطه‌ی مرتبه دوم تعریف می‌شود که این مدل، توابع هدف را به پارامترهای متغیر و اندرکنش آنها مربوط می‌سازد. در این حالت پیش‌بینی مدل رویه پاسخ برای پارامتر سرعت و دبی جرمی بیشینه جت به ترتیب 22.16m/s و 0.0006kg/s می‌باشد. با بهره‌گیری از پیش‌بینی‌ روش رویه پاسخ جهت بهینه‌سازی پارامترهای هندسی و فرکانس، ممنتوم جت افزایش چشمگیری نسبت به نمونه پایه مورد بررسی در شبیه‌سازی‌های اولیه پیدا می‌کند. سرعت و دبی جرمی جت به ترتیب 31% و 36% و ممنتوم جت 78% افزایش می‌یابند.
متن کامل [PDF 1746 kb]   (5503 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: دینامیک سیالات محاسباتی
دریافت: 1396/5/25 | پذیرش: 1396/7/24 | انتشار: 1396/9/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.