Nozari M, Tabejamaat S, Aghayari M, Sadeghzade H. Experimental Investigation of the Performance of a Microturbine Combustion Chamber at Atmospheric Conditions Using LPG Fuel. Modares Mechanical Engineering 2020; 20 (7) :1911-1922
URL:
http://mme.modares.ac.ir/article-15-32923-fa.html
1- دانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران
2- دانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران ، sadegh@aut.ac.ir
چکیده: (3002 مشاهده)
محفظه احتراق، قلب تپنده توربینهای گازی است و تاثیر مستقیم روی آلایندگی و راندمان آنها دارد. با توجه به شرایط پیچیده حاکم بر جریان در محفظه احتراق بهعلت اثرات متعدد توربولانس و اختلاط جریانها و همچنین رفتار شعلههای آشفته، پیشبینی عملکرد اینگونه محفظهها امری بسیار پیچیده و عملاً غیرممکن است. بدین سبب نیاز به انجام آزمونهای تجربی بهمنظور شناسایی رفتار حاکم بر محفظه، امری ضروری و اجتنابناپذیر است. در این پژوهش یک محفظه استوانهایشکل با استفاده از سوخت گاز مایع در شرایط اتمسفریک بهصورت تجربی مورد بررسی قرار گرفته است. ابتدا محدوده پایداری آن سپس توزیع دمای داخل محفظه و خروجی آن در ۶ نقطه کاری، بهدست آمد و رفتار شعله مورد بررسی قرار گرفت. همچنین میزان آلایندگی خروجی محفظه نیز در دبیها و نسبت همارزیهای متعدد بهدست آمد. ملاحظه میشود در دبی هوای ثابت با افزایش دبی سوخت (یا بهعبارتی با افزایش نسبت همارزی)، شعله به سمت خروجی محفظه حرکت میکند و در نهایت از محفظه بیرون میرود. همچنین با مشاهده آلایندههای خروجی میتوان نتیجه گرفت که در دبی سوخت ثابت، با افزایش دبی هوا، میزان آلاینده CO افزایش و NOx کاهش مییابد.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
احتراق دریافت: 1398/2/23 | پذیرش: 1399/2/15 | انتشار: 1399/3/10