chahartaghi M, Sheykhi M. Modeling of combined heating and power system driven by Stirling engine from the perspective of the fuel consumption and pollution emission. Modares Mechanical Engineering 2018; 17 (10) :301-311
URL:
http://mme.modares.ac.ir/article-15-3349-fa.html
۱- استادیار، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی شاهرود
۲- دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی شاهرود
چکیده: (۵۷۱۵ مشاهده)
در این مقاله به مدلسازی سیستم تولید همزمان گرمایش و برق با محرک اولیه موتور استرلینگ پرداخته شده است. سیستم مورد بررسی متشکل از یک موتور استرلینگ نوع بتا به عنوان محرک اولیه، سیستم یازیافت حرارت، ژنراتور برق و بویلر کمکی میباشد. تحلیل بکار برده شده در مورد موتور استرلینگ، تحلیل آدیاباتیک غیرایدهآل می-باشد. برای افزایش دقت مدلسازی، تلفات اصطکاکی و حرارتی موتور استرلینگ نسبت به تحقیقات گذشته مورد بررسی قرار گرفته و تحلیل آدیاباتیک غیرایدهآل با استفاده از کد عددی توسعه داده شده در نرم افزار متلب، انجام شده است. برای اعتبار سنجی مدل، از مشخصات هندسی و عملکردی موتور استرلینگ جیپییو 3 استفاده شده و نتایج با نتایج آزمایشگاهی و سایر مدلهای گذشته مورد مقایسه قرار گرفته است. سپس یک موتور استرلینگ نوع بتا به عنوان محرک اولیه سیستم تولید همزمان جهت کاربردهای ساختمانی پیشنهاد شده است. استفاده از سیستمهای تولید همزمان در کاربردهای ساختمانی وقتی متداولتر میشود که سیستم از لحاظ میزان مصرف سوخت و انتشار آلایندگی در مقایسه با سیستمهای تولید انرژی سنتی، مزیت قابل توجهی داشته یاشد. بدین منظور تاثیر فرکانس موتور، طول بازیاب و دمای منبع گرم روی درصد کاهش مصرف سوخت و انتشار آلایندگی سیستم مورد بررسی قرار گرفته و مقادیر مناسب برای پارامترهای طراحی موتور، انتخاب شده است. در نهایت توان الکتریکی و حرارتی به ترتیب برابر با 11263 W و 21653 W و درصد کاهش مصرف سوخت و انتشار آلایندگی به ترتیب برابر با 37% و 42% نسبت به سیستمهای متداول تولید انرژی حاصل شدند.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی کامل |
موضوع مقاله:
ترمودینامیک دریافت: 1396/4/14 | پذیرش: 1396/7/2 | انتشار: 1396/8/5