Maleki G, Tabatabaeian S, Soltani M, Davari A. Enhancement of the Accuracy of Experimental Drag Coefficient Calculation of an Airfoil by Including the Turbulence Velocity Terms in the Wake Region. Modares Mechanical Engineering 2020; 20 (8) :2101-2112
URL:
http://mme.modares.ac.ir/article-15-35184-fa.html
ملکی غلامحسین، طباطبائیان سیاوش، سلطانی محمدرضا، داوری علیرضا. افزایش دقت محاسبه تجربی ضریب پسای یک ایرفویل با احتساب ترمهای سرعت اغتشاشی در ناحیه دنباله. مهندسی مکانیک مدرس. ۱۳۹۹; ۲۰ (۸) :۲۱۰۱-۲۱۱۲
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-۱۵-۳۵۱۸۴-fa.html
۱- گروه مهندسی هوافضا، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
۲- دانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران ، msoltani@sharif.edu
چکیده: (۳۴۰۷ مشاهده)
در مطالعه حاضر، پروفیل سرعت لحظهای در پشت یک ایرفویل بهصورت تجربی در دو عدد رینولدز متفاوت اندازهگیری شده است. دادههای حاصل از این اندازهگیری برای مطالعه پروفیل دنباله و ضریب نیروی پسای ایرفویل در شرایط گوناگون استفاده میشود. در روشهای مرسوم و متداول برای محاسبه ضریب نیروی پسای ایرفویل از طریق اندازهگیری سرعت در پشت ایرفویل، از ترمهای سرعت اغتشاشی معادله مومنتوم صرفهنظر میشود. اگرچه، در زوایای حمله متوسط به بالا که جریان مغشوش میشود و جدایش هم اتفاق میافتد، ماهیت جریان سهبعدی میشود و نادیدهگرفتن ترمهای اغتشاشی سرعت (در سهبعد) در محاسبه ضریب پسای ایرفویل ممکن است منجر به کسب دادههای اشتباه شود. در مطالعه حاضر بهمنظور افزایش دقت محاسبه تجربی ضریب پسای ایرفویل برای محدوده زوایای حمله متوسط به بالا، ترمهای سرعت اغتشاشی در محاسبه ضریب پسای ایرفویل لحاظ میشود و این امر منجر به برقراری همخوانی مطلوب بین نتایج عددی و تجربی میشود، در حالی که برای محدوده زوایای حمله اندک، بهمنظور افزایش دقت محاسبه تجربی ضریب پسا و ایجاد یک تطابق مطلوب بین نتایج عددی و تجربی، میتوان از اثرات ترمهای سرعت اغتشاشی در محاسبه تجربی ضریب پسای ایرفویل صرفهنظر کرد.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
دینامیک سیالات محاسباتی دریافت: 1398/5/4 | پذیرش: 1399/2/16 | انتشار: 1399/5/25