Chahartaghi M, Alizadeh Kharkeshi B. Performance analysis of a combined cooling, heating and power system driven by PEM fuel cell at different conditions. Modares Mechanical Engineering 2016; 16 (3) :383-394
URL:
http://mme.modares.ac.ir/article-15-3622-fa.html
۱- استادیار دانشگاه صنعتی شاهرود
۲- دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه صنعتی شاهرود
چکیده: (۶۱۹۳ مشاهده)
در این مقاله یک سیستم تولید همزمان برق، حرارت و سرما برای استفاده از گرمای اتلافی پیل سوختی پلیمری پیشنهاد شده است، سیستم حاضر میتواند دارای کاربردهای ساختمانی باشد. این سیستم شامل پیل سوختی پلیمری؛ تانک ذخیره حرارتی؛ چیلر جذبی؛ تانک هیدروژن؛ کمپرسور هوا و پمپ میباشد، حرارت تولیدی در پیل سوختی توسط یک سیال عامل جذب شده است و قسمتی از این حرارت به ژنراتور چیلر جذبی برای تامین سرمایش و قسمت دیگر آن به تانک ذخیره حرارتی برای تامین گرمایش ساختمان داده شده است. مدلسازی این سیستم از چهار دیدگاه انرژی؛ اگزرژی؛ صرفهجویی سوخت و آلایندگی انجام شده است. پیل سوختی این سیستم تولید همزمان دارای توان الکتریکی 38.63 کیلووات و توان حرارتی 39.17 کیلووات است. راندمان پیل سوختی به تنهایی 37.21% محاسبه شده است، در حالیکه وقتی از تانک ذخیره حرارتی و چیلر جذبی برای بهره بردن از حرارت اتلافی پیل استفاده شود، راندمان انرژی به 68% میرسد. بیشترین بازگشت ناپذیری در پیل سوختی پلیمری رخ میدهد و بازگشت ناپذیری پیل 47.21 کیلووات است و بازگشت ناپذیری تولیدی در چیلر جذبی نیز 5.94 کیلووات محاسبه شده است. از لحاظ درصد کاهش مصرف سوخت و آلایندگی در مقایسه با سیتمهای سنتی تامین انرژی ساختمانها به ترتیب درصد کاهش مصرف سوخت 34% و درصد کاهش آلایندگی 25% بدست آمده است. همچنین محاسبات نشان داد که با افزایش فشار کاری پیل سوختی راندمانهای انرژی و اگزرژی افزایش یافته است اما با افزایش فشار بالای چیلر جذبی و فشار کاری پیل ضریب عملکرد چیلر جذبی کاهش یافته است.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی کامل |
موضوع مقاله:
ترمودینامیک دریافت: 1394/10/14 | پذیرش: 1394/11/24 | انتشار: 1395/1/7