Zolfaghari S A, Hassanzadeh H, Raeesi M, Taheri M. Cooling performance evaluation of overhead mixing and floor displacement ventilation systems inside a bus by using 65-nodes thermal comfort model. Modares Mechanical Engineering 2017; 17 (2) :333-342
URL:
http://mme.modares.ac.ir/article-15-3729-fa.html
ذوالفقاری سیدعلیرضا، حسن زاده حسن، رئیسی محمد، طاهری مرتضی. ارزیابی عملکرد سرمایشی سیستمهای تهویه اختلاطی بالاسری و جابهجایی کفی داخل اتوبوس با مدل آسایش حرارتی ۶۵ نقطه ای. مهندسی مکانیک مدرس. ۱۳۹۶; ۱۷ (۲) :۳۳۳-۳۴۲
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-۱۵-۳۷۲۹-fa.html
۱- عضو هیات علمی گروه مهندسی مکانیک دانشگاه بیرجند
۲- دانشگاه بیرجند
چکیده: (۵۷۷۵ مشاهده)
هدف از این تحقیق، مقایسه عملکرد دو سیستم تهویه جابهجایی کفی و اختلاطی بالاسری جهت ایجاد شرایط آسایش حرارتی برای مسافران یک اتوبوس است. برای این منظور، شبیهسازی عددی جریان و انرژی در یک اتوبوس اسکانیا 4212 با 45 نفر سرنشین انجام شده است. در تهویه جابهجایی، دریچههای ورودی روی کف و در زیر صندلیها واقع شده است و در تهویه اختلاطی، دریچههای ورودی در بالای سر مسافران جانمایی شده است. در هر دو سیستم، طبق استاندارد اشری برای وسایل نقلیه عمومی، دبی هوای ورودی به اندازه 5 لیتر بر ثانیه به ازای هر نفر تأمین شده است. همچنین، دمای هوای ورودی به نحوی تنظیم شده است تا شاخص میانگین رأی افراد طبق استانداردهای آسایش حرارتی در محدوده مجاز واقع شود. در تهویه جابهجایی بهدلیل وجود دریچههای ورودی در کف اتوبوس و اثرات شناوری، دمای هوا در ناحیه پای افراد حدود 18C است که در مقایسه با سایر بخشهای بدن پایینتر است. همچنین، گرادیان عمودی دمایی در تهویه اختلاطی بالاسری نسبت به تهویه جابهجایی کفی کمتر است؛ بطوریکه اختلاف دمایی قسمت پا در مقایسه با ناحیه سر تنها 2C است. در تهویه اختلاطی بالاسری، دمای هوا در ناحیه سر حدود 24C است در حالیکه در تهویه جابهجایی کفی دما محیط اطراف سر حدود 26°C است که دیگر در ناحیه خنثی قرار نمیگیرد. نتایج مدل آسایش حرارتی 65 نقطهای نشان میدهد که اختلاف دمای سطح پوست با دمای خنثی پوست هر بخش در تهویه جابهجایی کفی در مقایسه با نوع اختلاطی بالاسری بیشتر است.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی کامل |
موضوع مقاله:
آسایش حرارتی دریافت: 1395/9/10 | پذیرش: 1395/10/25 | انتشار: 1395/12/1