1- دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه فردوسی مشهد
2- دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده: (5592 مشاهده)
در این پژوهش، عملکرد یک توربین بادی محور عمودی پره مستقیم نوع داریوس با استفاده از پرههای J شکل مورد بررسی قرار می گیرد. پرههای J شکل به دلیل بهرهگیری همزمان از نیروهای برآ و پسا در سرعتهای باد پایین عملکرد بهتری ارائه میدهند، از این رو پیشبینی میشود که استفاده از این پرهها گشتاور راهاندازی توربین را تا حد قابل قبولی تقویت و توان خروجی را بهبود بخشد. هدف اصلی در این پژوهش، یافتن مقطع J شکل بهینه برای دستیابی به بهترین منحنی عملکرد توربین است. به همین منظور شبیه سازی عددی روی یک توربین بادی محور عمودی با ظرفیت 3 کیلووات با پرههای مختلف J شکل انجام شده است. این پرهها از مقاطع J شکل با حذف ناقص سمت فشار ایرفویل غیرمتقارن Du 06-W-200 ایجاد میشوند. جهت شبیه سازی، از نرمافزار منبع باز اوپنفوم بهره گرفته شده است. مشاهده شد که حالت بهینه برای مقاطع J شکل، با حذف سمت فشار از محل بیشینه ضخامت ایرفویل مرجع ایجاد میشود و بیشترین توان خروجی با استفاده از این مقطع بدست میآید. نتایج نشان میدهند که استفاده از مقطع J شکل مشکل راهاندازی خودکار توربین را با تقویت گشتاور راهاندازی، به میزان قابل ملاحظهای بهبود میبخشد. همچنین ارتعاشات و تنشهای وارده بر مجوعه یاتاقانها و محور دوران روتور با استفاده از مقطع J-شکل کاهش مییابد و جریان حول توربین پایدارتر میشود.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی کامل |
موضوع مقاله:
آئرودینامیک دریافت: 1394/4/22 | پذیرش: 1394/6/31 | انتشار: 1394/8/6