Mohammmad Beigi S, Shateri A, Dehghan Manshadi M. Experimental investigation of the effect of displacement of stern planes on reducing non-uniformity and fluctuations of a submarine's wake flow. Modares Mechanical Engineering 2021; 21 (4) :209-224
URL:
http://mme.modares.ac.ir/article-15-41274-fa.html
محمدبیگی شکراله، شاطری علیرضا، دهقان منشادی مجتبی. بررسی تجربی اثر تغییر مکان بالکهای انتهایی بر کاهش میزان غیریکنواختی و نوسانات جریان دنباله زیرسطحی. مهندسی مکانیک مدرس. 1400; 21 (4) :209-224
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-41274-fa.html
1- دانشجوی دکتری مهندسی مکانیک دانشگاه شهرکرد
2- دانشیار مهندسی مکانیک دانشگاه شهرکرد ، shateri@eng.sku.ac.ir
3- دانشیار مهندسی هوافضا دانشگاه صنعتی مالک اشتر
چکیده: (1760 مشاهده)
در پژوهش حاضر میدان دنباله جریان عبوری از روی یک مدل زیردریایی در تونل باد به صورت تجربی بررسی شده است. آزمایشها به منظور بررسی اثر محل قرارگیری بالکهای انتهایی بر روی جریان دنباله ورودی به پروانه مدل زیرسطحی انجام شده است. به منظور بررسی اثر محل قرارگیری بالکهای انتهایی به عنوان مهمترین نوآوری پژوهش حاضر، بالکهای مذکور در سه موقعیت طولی X/L=0.89, 0.92, 0.95 بر روی پاشنه مدل زیرسطحی نصب شده و جریان دنباله در موقعیت X/L=0.978 و عدد رینولدز 5^10*6 توسط پراب پنج حفره و جریان سنج سیم داغ اندازه گیری شده است. در پایان این بررسی ها موقعیت طولی X/L=0.95 به عنوان مکان بهینه برای قرارگیری بالکهای انتهایی به منظور بهبود جریان دنباله ورودی به پروانه از نظر کاهش مساحت کلی و نیز کمترین میزان اغتشاشات و غیریکنواختی انتخاب شده است. نتایج به دست آمده در طول این پژوهش نشان دادند که ورود جریان دنباله پایه نگهدارنده به قسمت پاشنه موجب رشد مساحت ناحیه دنباله شده و باعث افزایش متوسط سرعت و کاهش میزان غیریکنواختی جریان دنباله می شود.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
جریان صوتی دریافت: 1398/12/18 | پذیرش: 1399/9/12 | انتشار: 1400/1/10