Sadrmomtazi A, Zarshin Zanoosh R, Babaei H. Experimental investigation into the behavior of concrete containing waste tire rubber,silica fume and polypropylene fiber subjected to impact loading. Modares Mechanical Engineering 2017; 16 (10) :173-180
URL:
http://mme.modares.ac.ir/article-15-4142-fa.html
صدرممتازی علی، ذرشین زنوش رومینا، بابایی هاشم. بررسی تجربی رفتار بتنهای حاوی ذرات لاستیک تایر ضایعاتی،دوده سیلیس و الیاف پلی پروپیلن تحت بارگذاری ضربه ای. مهندسی مکانیک مدرس. 1395; 16 (10) :173-180
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-4142-fa.html
1- عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان، گروه عمران
2- دانشجوی دکتری دانشگاه گیلان، گروه عمران
3- استادیار دانشگاه گیلان
چکیده: (4843 مشاهده)
سازه ها ممکن است در طول عمر مفیدشان در معرض بارهای ناگهانی همانند ضربه قرار گیرند .تولید مصالح جدید که بتواند آسیب کمتری را در هنگام مواجه شدن با فرایند ضربه و ارتعاشات ناگهانی از خود نشان دهد از مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد . بتن ماده ای شکننده است و وقتی در معرض بارهای دینامیکی قرار میگیرد، علاوه بر آسیب دیدگی خود ، ممکن است به محیط اطراف به دلیل از هم پاشیدگی صدمه وارد کند . در این تحقیق ، ذرات لاستیک تایر ضایعاتی در 3 اندازه 0-1، 1-3 و 3-5 میلیمتر و در نسبت های 0،40،30،20،10و50 درصد، به صورت جانشین حجمی ریزدانه به مخلوط بتن اضافه شده است . ابتدا با توجه به نتایج آزمون مقاومت فشاری ، اندازه بهینه از ذرات لاستیک تعیین شد ، سپس به نمونههای بتنی حاوی ذرات لاستیک در اندازه بهینه ، دوده سیلیس و الیاف پلیپروپیلن نمونه بتنی اضافه شد و مجددا نمونهها تحت آزمونهای مقاومت فشاری ، وزن مخصوص ، جذب امواج التراسونیک ، بارگذاری ضربه با وزنه پرتابی و تفنگ گازی قرار داده شدند. نتایج حاکی از آن است که ، گرچه اضافه کردن ذرات لاستیک موجب کاهش مقاومت فشاری بتن شده است ولی انعطاف پذیری بتن را افزایش داده است. همچنین دوده سیلیس به دلیل داشتن خصوصیت پوزولانی موجب چسبندگی بیشتر در نمونه بتنی و در نتیجه افزایش مقاومت در بتن شده و الیاف پلی پروپیلن موجب افزایش انعطاف پذیری در بتن گردیده است.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی کامل |
موضوع مقاله:
مکانیک ضربه دریافت: 1395/4/23 | پذیرش: 1395/6/8 | انتشار: 1395/7/18