۱- استاد دانشگاه شریف
۲- کارشناسی ارشد مهندسی هوافضا دانشگاه صنعتی شریف
۳- دانشجوی دکترای تخصصی مهندسی هوافضا دانشگاه صنعتی شریف
چکیده: (۶۰۰۴ مشاهده)
پایداری و عملکرد یک ورودی هوای مافوقصوت تقارنمحوری با تراکمترکیبی در اعداد ماخ 1.8، 2.0 و 2.2 به صورت تجربی مورد بررسی قرار گرفته است. در این مقاله تأثیر عدد ماخ و پسفشار بر ناپایداری جریان ورودی (حین پدیدهی موج- نوسان) به همراه احتمال حضور مکانیزمهای تشدید صوتی در حلقهی بازخورد نوسانات بررسی شده است. پدیدهی موج- نوسان، نوسان مجموعهی امواج ضربهای جلوی ورودی است که هنگام کاهش دبی جرمی عبوری از ورودی ممکن است اتفاق بیفتد. نتایج نشان میدهد که حاشیهی پایداری ورودی با افزایش عدد ماخ کاهش یافته است. همچنین با کاهش عدد ماخ و افزایش پسفشار (کاهش نسبت دبی جرمی ورودی) فرکانس نوسانات افزایش مییابد. عامل اصلی آغاز ناپایداری جدایش جریان از روی سطح تراکم بوده و در مجموع دو محدودهی فرکانس برای نوسانات موج- نوسان مشاهده شده است، محدودهی 100 هرتز برای ناپایداریها در اعداد ماخ 1.8، 2.0 و 2.2، و محدودهی 475 هرتز برای نوسانات در عدد ماخ 1.8 که در هر دو محدودهی فرکانس، دامنهی حرکتی موج- نوسان تمام طول ورودی را در بر میگیرد. همچنین این دو محدودهی فرکانس پایین و بالا به ترتیب با فرکانس هماهنگهای صفرم و اول تشدید صوتی در ورودی تطابق معناداری دارد که احتمال حضور مکانیزمهای تشدید صوتی در حلقهی بازخورد موج- نوسان را تقویت میکند.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی کامل |
موضوع مقاله:
آئرودینامیک دریافت: 1393/8/22 | پذیرش: 1393/11/10 | انتشار: 1393/12/2