hosseinzadeh S, Mohammadi B. Investigation of Gas Compression Process inside Oleo-Pneumatic Shock-Absorber with Two-Phase Flow Simulation Method. Modares Mechanical Engineering 2017; 17 (8) :133-142
URL:
http://mme.modares.ac.ir/article-15-4454-fa.html
۱- دانشجوی کارشناسی ارشد/دانشگاه علم وصنعت ایران
۲- عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه علم و صنعت ایران
چکیده: (۵۳۳۳ مشاهده)
ضربهگیر گازی-روغنی، عملکردی دوگانه در یک سیستم تعلیق دارد. تراکمپذیری گاز در آن، نقش فنر و عبور روغن از اوریفیس، نقش مستهلککننده انرژی را ایفا میکنند. سیالات (گاز و روغن) و جریان آنها در داخل ضربهگیر، تعیینکننده پاسخ ضربهگیر به تحریکات مختلف است. پیشبینی رفتار جریان داخل ضربهگیر میتواند در مراحل طراحی، بهینهسازی و بررسی عملکرد آن، از هزینهی آزمایشات تجربی بکاهد. در پژوهش حاضر تحلیل عددی جریان با فرض تقارن محوری و به صورت دوفازی، با یک فاز تراکمپذیر و در شرایط آشفته انجام گرفته است. مدل کسر حجمی برای توصیف ارتباط دو فاز، مدل کی-اپسیلون تحققیافته برای مدلسازی آشفتگی، روش متناسبشونده برای تابع دیواره و معادله حالت ردلیچ-کنگ-سو برای توصیف تراکمپذیری گاز استفاده شده است. حرکت پیستون با روش مش متحرک شبیهسازی شده است. نحوه اختلاط گاز و روغن و تغییرات دمایی گاز در طول کورس، از افزایش 50 درجهای دمای حبابهای بزرگ گاز در اثر تراکم خبر میدهد. اما حبابهای کوچک با روغن همدما میشوند. در صورت توصیف فرآیند گاز به صورت پلیتروپیک، در طول جمع شدن ضربهگیر، توان پلیتروپیک فرآیند گاز، تابعیتی درجه 4 از کورس دارد. این توان در ابتدای کورس از مقدار 1.3 به مقدار 1.4 میرسد و با اختلاط دو فاز شروع به کاهش میکند.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی کامل |
موضوع مقاله:
دینامیک سیالات محاسباتی دریافت: 1396/1/25 | پذیرش: 1396/3/20 | انتشار: 1396/5/18