asemani S S, Liaghat G, Ahmadi H, Anani Y, khodadadi A. Experimental and Numerical Analysis of High Velocity Impact on 2-Layer kevlar/Elastomer Composite. Modares Mechanical Engineering 2020; 20 (12) :2733-2745
URL:
http://mme.modares.ac.ir/article-15-44631-fa.html
آسمانی سیده سمانه، لیاقت غلام حسین، احمدی حامد، عنانی یاور، خدادادی امین. تحلیل تجربی و عددی ضربه سرعت بالا روی صفحات کامپوزیتی کولار/الاستومر 2لایه. مهندسی مکانیک مدرس. 1399; 20 (12) :2733-2745
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-44631-fa.html
1- دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
2- دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران ، ghlia530@modares.ac.ir
چکیده: (2580 مشاهده)
در این مقاله قابلیت جذب انرژی کامپوزیتهای کولار/ الاستومر تحت بارگذاری ضربه ای سرعت بالا به روش تجربی و عددی مورد بررسی قرار گرفته است. الاستومر بدلیل برگشت پذیری و بالا بودن نسبت جذب انرژی به وزن آن به عنوان محافظ بالستیکی درکامپوزیتها، آنها را جذابتر میکند. البته تبعیت رفتار مکانیکی کامپوزیتهای الاستومری از تئوری هایپرالاستیسیته مطالعه تحلیلی را پیچیده خواهد کرد. بنابراین، شبیهسازی عددی به دلیل در نظرگرفتن مکانیزمهای مختلف و پیچیده شکست، بیشترین سهم در طراحی سازههای کامپوزیتی را از آن خود کرده اند. در تحقیق حاضر، از پیشرفتهترین روش مدلسازی المان محدود کامپوزیتها آباکوس/ صریح جهت تعیین رفتار آنها، در طول برخورد ضربه استفاده شده است. بدین منظور، برای مدلسازی لایههای کامپوزیتی از المان های ورق و جهت تعیین رفتار مدل شکست کامپوزیت الاستومری از مدل مادی مواد شکل پذیر و مدل مادی ویومت بر مبنای یکی از معیارهای آسیب مانند تنش ونمایزز استفاده شد. به دلیل عدم وجود معیار ذکر شده در نسخههای تجاری نرم افزار و اهمیت در نظرگرفتن چنین آسیبهایی در شبیه سازی عددی برای این کامپوزیتها، معیار مذکور با استفاده از کدنویسی در محیط نرم افزار فرترن نوشته شد و به این شکل تحلیل پدیده نفوذ در سازه کامپوزیتی به قابلیت نرم افزار اضافه گردید. به منظور اعتبارسنجی مدل از آزمون تجربی بر روی کامپوزیت کولار/ الاستومر توسط دستگاه تفنگگازی استفاده شد. همچنین، بررسی تغییرشکل و سرعت خروجی پرتابه و انرژی جذب شده به عنوان نتایج گزارش شدهاند. نتایج حاصل از شبیهسازی توافق بسیار خوبی را با نتایج تجربی نشان میدهند.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
مکانیک ضربه دریافت: 1399/4/30 | پذیرش: 1399/8/17 | انتشار: 1399/10/10