Raeisi M, Shaterzadeh A, Hosseini Farrash S M. Effect of carbon nanotubes on the critical buckling load of composite reinforced aluminium columns: An experimental approach. Modares Mechanical Engineering 2020; 20 (12) :2679-2688
URL:
http://mme.modares.ac.ir/article-15-44661-fa.html
رئیسی محمد، شاطرزاده علیرضا، حسینی فراش سید مهدی. بررسی تجربی اثر نانولولههای کربنی بر بار بحرانی کمانش ستونهای آلومینیومی تقویت شده با کمربند کامپوزیتی. مهندسی مکانیک مدرس. 1399; 20 (12) :2679-2688
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-44661-fa.html
1- دانشگاه صنعتی شاهرود
2- دانشگاه صنعتی شاهرود ، a_shaterzadeh@shahroodut.ac.ir
چکیده: (2454 مشاهده)
در این پژوهش اثر افزودن درصدهای مختلف نانولوله کربنی درون رزین اپوکسی بر بار بحرانی کمانش ستونهای آلومینیمی تقویت شده با کمربند کامپوزیتی الیاف شیشه/ اپوکسی به روش تجربی مورد بررسی قرار گرفته است. ستونها دارای مقطع دایرهای توپر بوده و بار فشاری به صورت محوری به نمونهها اعمال شده است. به منظور دستیابی به بار بحرانی، مقادیر ۰/۲۵، ۰/۵ و ۱ درصد وزنی نانولوله کربنی درون رزین اپوکسی همگنسازی شد. تقویتکنندههای کامپوزیتی به صورت سه لایه، و زاویه الیاف در تمامی لایهها همجهت با راستای محور ستون در نظر گرفته شد. نمونهها در شرایط دوسر گیردار به یک دستگاه یونیورسال هیدرولیک اینسترون بسته شد و نمودارهای نیروی فشاری بر حسب جابجایی در راستای محوری برای هر نمونه ترسیم گردید. از هرجنس کمربند کامپوزیتی تعداد سه نمونه مورد آزمایش قرار گرفت و میانگین نتایج برای بار بحرانی کمانش تعیین گردید. نتایج حاکی از آن است که افزودن ۱ درصد وزنی نانولوله کربنی به رزین اپوکسی در کمربند کامپوزیتی میتواند بار بحرانی کمانش ستون را در حدود ۴۵ درصد نسبت به نمونه دارای کمربند کامپوزیتی فاقد نانولوله کربنی افزایش دهد. این افزایش را میتوان ناشی از پراکندگی مناسب نانولولههای کربنی درون ماده و زمینه و ایجاد چسبندگی مناسب بین کمربند نانوکامپوزیتی و ستون آلومینیومی دانست. همچنین به منظور راستی آزمایی نتایج آزمایش، نمونه ستون آلومینیمی با کمربند کامپوزیتی الیاف شیشه/ اپوکسی در نرم افزار آباکوس مدلسازی شد و کمانش استاتیکی آن شبیهسازی گردید. نتایج شبیهسازی، تطابق خوبی را در تخمین بار بحرانی کمانش با نتایج تجربی نشان میدهد.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
سازه های هوا فضا دریافت: 1399/5/1 | پذیرش: 1399/7/28 | انتشار: 1399/10/10